måndag 22 juni 2020

Min dåliga humor.

Det finns tillfällen i livet som helt enkelt inte blir som de ska.
Jag är expert på att inte kunna vara tyst när jag borde vara det.
Hela min kropp går in i ett skrattanfall och sedan kan jag bara inte sluta.

Ett sådant tillfälle var för många år sedan när jag såg på nyheterna om fågelskådning på Öland. Jag inser att man får ha lite sjuk humor för att se det roliga men jag ser det som en seriestrip.
Fågeln, en stensvala, var för första gången i Sverige och det gick ett rikslarm om detta unika besök. Mitt framför ornitologerna och människor som strömmade till Öland för att se den unika fågeln, så kommer en duvhök och dödar den i luften. (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/sallsynt-gast-dodad-pa-oland
Jag tycker synd om svalan. Även om ornitologerna.
Men, jag skrattar rakt ut!
Den som har varit med vid tillfällen som detta (jag har haft förmånen att följa med min pappa runt då han är med i 300-klubben) vet att människor står i en klunga, helt tysta och bara väntar.
Jag kan jämföra det med att sitta i ett jakttorn, även om man inte sitter av samma anledning.
Detta är förmodligen inte så roligt för de flesta, men jag skrattar.
svt.se

Denna nyhet är för mig en liknande.
Kommungubben i Halmstad kommun står och ser besvärad ut.
Någon har flyttat hela bäcken som rinner mitt i stranden på Tylösand.
På ett mystiskt sätt har den gått från att ha varit sned och ta mycket plats, till att bli rak och lämna mer strand över.
Han säger att det inte är någon som har grävt för hand utan att det är en maskin som har utfört dådet. I nästa andetag berättar han att kommunen själv har sökt för att ändra exakt det som nu har förändrats, men att de fick nej.
Jag skrattar.
Vilket oerhört effektivt sätt att förändra något på!
Så det blev nej?
Men sen kommer någon och bara flyttar bäcken så som kommunen vill.. stackars kommunen.

Det stod även på nyheterna häromdagen att bussen från filmen Into the wild har blivit bortförd. Anledningen är att så många försökt ta sig dit men misslyckats så att räddningshelikoptern fått rycka ut. De vill alltså leva vildmarkslivet.. men ringer efter hjälp när det går emot dem.
Alaska var nu så trötta på det att de helt sonika flög bort bussen..

Det är väl egentligen inte humor, men jag tycker att det är roligt.
Någon någonstans vet vad som har hänt med badstranden, men det gäller att bara vara tyst.
För alla de som ville ändra på det, så är det bara positivt.

Jag rekommenderar alla att gå in på P1s podd och lyssna på Kalkugnsolyckan och kärleken. Det är befriade att en person som med nöd och näppe överlevde men fick nästan hela kroppen sönderfrätt, berättar med humor hur han höll andan på akuten bara för att höra hur alla kom springande för att de trodde han fått ett hjärtstopp. Kanske inte så just, men det räddade honom.

För stensvalan och för bussen.
När det egentligen är elände, så måste man se det komiska och i en sjuk värld så räddar det många från att bli galna. Skratta vidare så länge det är med människor, och inte åt dem!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/misstankt-miljobrott-i-tylosand-polisanmaldes-av-kommunen
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-transporteras-den-valkanda-bussen-bort