fredag 10 november 2023

70 är det nya 50?

För många år sedan mötte jag en kvinna på jobbet jag hade då.
Hon skulle hämta ut produkter som krävde legitimation och jag bad om det.
När jag fick ID-kortet tittade jag på det, sedan på kvinnan, och sedan på ID-kortet igen.
Där någonstans blev det en chock.
Framför mig hade jag en person som i mina ögon var närmre döden.
Klädd i kjol upp över naveln och en skjorta med krås som ovandel.
I händerna hölls en väska som såg ut som en äldre modell av en medicinväska och håret var stramt uppsatt i ett knut som täcktes av ett hårnät.
Jag gissade på att det var en person mellan åttio och döden.
ID-kortet visade dock att kvinnan var cirka tjugofem år äldre än mig.

Under denna tiden var jag runt tjugo år och levde förmodligen i en villfarelse om att alla människor över trettio år var på väg utför, men denna kvinnas uppenbarelse förändrade mycket av mitt tänk.
Ett utseende kan man inte göra så mycket åt, inte då iallafall, och jag tycker inte att det spelar någon roll.. men det andra kan man försöka med.
Kläder, hår och beteende kan göra väldigt mycket.

När man nu säger att 70 är det nya 50 så blir jag glad.
Som nybliven 40-åring borde jag då vara som en 20-åring.. men jag känner mig inte sådan.
Plötsligt är det inte kul att vara ute hela nätterna längre.
Jag börjar hellre mitt på dagen eller eftermiddagen så att man är hemma i normal tid för en fungerande dag därefter. Jag har inte samma krav på att gå ut och dansa eller härja, utan umgås hellre med några stycken.
Hörseln kapsejsade för ett par år sedan och skulle jag få för mig att göra minsta lilla ansträngning så är risken att ryggen är sönder dagen efter.

Tipsen som kom för att hålla sig ung längre var dessa:
Träna kropp och hjärna
Var social
Njut av livet

De sakerna kan jag visserligen behöva träna på men jag känner att jag är på rätt väg.
Att njuta av sitt liv fick jag lära mig den hårda vägen men skam den som ger sig.
Jag har förhoppningsvis många år kvar och de ska jag leva och må bra i, tillsammans med dem jag väljer. 

Så om 70 är det nya 50.. NJUT!
Lev livet medan du kan för plötsligt är det bara över.