torsdag 9 november 2023

En lång utbildning är en bra utbildning?

Ju längre en utbildning är, desto bättre är den?
Nej, jag tänker inte så.
Jag anser att utbildning är bra och när man läser är det som om hjärnan hoppar upp ett steg till, men antalet år du läser är rätt meningslöst.
Kunskapen du inhämtar bör alltid vara fokus och inte tiden det tar att inhämta den på.

Polisutbildningen tar nu, åter igen, upp att de vill förlänga sin utbildning med ett halvår för att göra den mer attraktiv. För mig är detta något väldigt absurt då jag tänker tvärtom.
Vem vill gå i skolan ett halvt liv!?

Jag har själv läst flera olika utbildningar men den första lärarutbildningen var i stort sett ett skämt. Det läggs ett oerhört stort fokus på äldre män från förr och vad de ansåg om skolväsendet. Efter det kommer det diverse kurser men väldigt lite konkret material eller tips på saker som fungerar.
Sist men inte minst så gick du i skolan två till tre dagar i veckan.
De andra dagarna var instuderingsdagar på pappret.
Om man då var som mig så skapade detta bekymmer.
Jag löste det genom att läsa kvällskurser samt att jobba.

När jag jobbade blev det tjafs med CSN så de drog mitt studiebidrag... jag jobbade för mycket.
Det gjorde i sin tur att jag arbetade ännu mer och jag hade inte gjort på något annat sätt idag, för jag anser att systemet är fel.
Det ska inte vara tiden som är avgörande, utan vad du har lärt dig.
Jag lärde mig allt som jag skulle och lyckades läsa in nästan ett år av min tid.
Mitt "dilemma" i detta är att jag är oerhört snabb både på att läsa och skriva.
Som en supernörd skrev jag alla dagar under hela min uppväxt och ett av intressena var att läsa böcker. Då blir man också effektiv när man läser.
Att tvinga mig att bara vara kvar på en utbildning för att någon anser att man ska läsa i så många år blir därför dumt.

Om polisutbildningen nu skulle bli längre.. blir den bättre?
Jag tvivlar.
Ibland är det nog så att man ska tänka tvärtom istället.
Minska utbildningen med ett halvår och kör stenhårt hela tiden istället.
Inga pauser.
Den som tar studielån gråter inte över att behöva vara effektiv.

Så varför vill man förlänga utbildningen?
Troligtvis handlar det om vilken sorts poäng det är som ska läsas samt pengar.
Allt handlar om pengar och de får väl betalt som alla andra instanser inom utbildning.

Min åsikt är att man ska sluta lägga tid på onödiga saker.
Sansa er, gå igenom vad som behövs och bli effektiva istället!
Det gäller alla utbildningar.