torsdag 2 november 2023

Beroende på vem du är?

Är alla människor lika mycket värda?
Det enkla svaret är nej.
Saker och ting beror helt och hållet på vem du är och var du befinner dig.

I måndags klubbade kommunfullmäktige i Sölvesborg att cafeterian i kommunhuset, där alla politikerna äter och fikar, ska byggas om för 1, 6 miljoner.
I det sammanhanget är det inte mycket pengar och jag förstår att deras arbetsmiljö inte är bra.
Det är litet och trångt.
Det man då måste förstå är att detta beslutet gynnar de som är på kommunhuset och de ska prioriteras.

Jag arbetar på Havelidens skola.
Världens bästa skola på så många sätt och jag är väldigt lycklig över att få arbeta på detta fantastiska ställe! Det som gör skolan fantastisk är dock eleverna och kollegorna.
Själva skolan är faktiskt en katastrof.
Skolgården är för liten, har för få saker till eleverna och fasaden mot vägen är grön.
Den har dessutom varit grön så länge att det nu behöver bytas på många ställen.
Skolan är eftersatt på grund av att man inte sköter den.

Jag har trä på mitt hus och det målas ungefär vart femte år.
Minst. Solsidan kan det bli oftare.
Det handlar nämligen om att man måste se över det och vara rädd om det för att spara pengar i längden.

På Havelidens skola finns en odör i den gamla byggnaden som gör att vi knappt kan vara i bygget vissa dagar. Stanken är fruktansvärd.
Nu har man börjat förstå att vi inte skämtar och gör sitt bästa men det är vår arbetsmiljö.
Vi fick en barrack på obestämd tid när det blev bekymmer på andra ställen.
Man låter försäljningen av tomter vara på gång men fixar inte skolan där många av de som bygger behöver ha sina barn.
Man tänker helt enkelt inte långsiktigt.

Togs beslutet om att bygga om i kommunhuset då på grund av vilka som finns där?
Ja, absolut.
Det kokar ständigt ner till vem du är.
Är du jobbig som jag, ställer frågor och ifrågasätts, då ska du tryckas dit.
Jag blev alltså prickad som lärare för en skämtbild jag la ut nykter en lördagskväll. Alla förstod att det var skämt, om än ett dåligt i mångas ögon, men det hade ingenting med mitt yrke att göra.
Jag blev trots det varnad.
Samtidigt har vi en högt uppsatt person i kommunen som förskingrade sexsiffriga belopp.
Hon blev inte polisanmäld, fick lön i tre månader till och slapp betala tillbaka.
Varför?
Hade det varit jag hade jag blivit polisanmäld direkt.

I denna lilla kommun handlar allt om vem du är.
Det man då kan göra är att gräva ner sig och backa, eller att helt enkelt ta sats och komma fram till att man inte kan gå runt och vara rädd för att man ska kränka människor för minsta lilla.

Tänk om de hade lagt 1, 6 miljoner på min arbetsplats och alla dessa elevers arbetsmiljö istället för kommunhusets!
Det hade varit något det.
Vi hade fått väldigt många elever som hade mått betydligt bättre.

Man ska inte sitta som politiker för att vara kompis.