söndag 19 november 2023

Billy Opel - helt magiskt!

Musiksmak är något som kan vara olika för alla, men jag gillar i princip all sorts musik.
Vid olika tillfällen passar diverse olika låtar eller artister in och det enda jag konsekvent vägrar att lyssna på är den så kallade gangsterrappen.
Jag tycker den är pinsam och jag tänker inte vara en del i att gynna det de sysslar med.
Den musiken är helt enkelt förbjuden i detta hemmet.
Till saken hör då att jag gillar både rapp och hiphop, men tänker inte gynna dem som har som fritidsintresse att terrorisera eller döda andra människor.

Igår fick jag möjligheten att se en man som jag har följt under många år.
Karl Erik Morell, alias Billy Opel.
Vilken stjärna!
Texterna är redan bra men när han nu stod på scen inför en proppfull lokal så visar det hans storhet. Jag är ingen superkulturmänniska men har genom åren sett de flesta musikaler och varit på de flesta artister jag gillar. Jag älskar dock kultur.
Jag älskar att få gå dit och känna atmosfären.
Känna att allt annat inte spelar någon roll för en liten stund!

Kulturkvarteren är mysiga i sig men gårdagen lockade människor som garanterat aldrig har satt sin fot där innan. Det gör inte mig någonting för människorna är glada och positiva, men aldrig tidigare tror jag att det har varit en sådan blandning av människor.
De vanliga kulturmänniskorna som kommer lite uppklädda för att det är just kultur, men sedan kommer en annan genre som jag aldrig sett tidigare.

Tatuerade, skäggiga, många gånger fulla och främst män iklädda västar och kepsar.
Sedan öste det på för alla kunde texterna.
Sonen var överlycklig och jag förstår om man går för att se Opel om och om igen.
Det är inte bara en konsert, utan det blir en komplett föreställning med en oerhört personlig slagkraft.

Har du inte hört Billy Opel?
Han har inte bara gjort Volvo 142, utan han har gjort mängder med låtar.
Min favorit Välj mig var inte med men annars missade han inget.
När en artist, enbart med en annan person på scenen, kan dra igång en sal där människor är vana vid att sitta stilla och bara lyssna.. då är man på topp.

Fantastiskt!
Kommer han ner till södra Sverige igen så ge det en chans!
Han är grymt bra!