onsdag 2 maj 2012

Kontrollinköp av öl

Ett utredningsförslag som kommer nu vill att anonyma testpatruller ska få gå ut i affärer och kolla att de sköter artonårsgränsen när de köper öl, tobak och läkemedel. Idag är inte detta tillåtet. Jag tycker det kan bli bra att göra detta! Efter många år som kassörska kan jag dock säga att det inte är det lättaste alltid. Jag har tagit fel på syskon någon gång och hade det inte varit för att jag hade en elev på högstadiet när jag jobbade där hade jag låtit honom köpa vad han ville. Hur många femtonåringar har helskägg, är två huvuden längre än mig och ser ut att vara närmre fyrtio? Det är inte alltid så lätt att se ålder och jag förstår att man ska fråga om man är osäker men den kille jag skriver om här hade jag aldrig kollat. Jag hade varit helt säker på att han hade varit äldre än mig själv. Det kommer enligt förslaget inte att gå att skicka en testpatruller som är under arton år så det enda de kan peka på med dessa patruller är att affären inte följer bestämda regler. Kunde de inte ändrat systemen i affärerna istället så att körkort eller ID måste dras?