onsdag 23 maj 2012

Skuldsanering

Av de 430 000 personer i Sverige som finns hos kronofogden är 40 000 under tjugofem år. Regeringen tycker detta är för mycket och tillsätter därför en utredning som ska ta fram konkreta förslag på vad som kan göras åt detta.

Jag förstår att man kan göra missar i livet. Det kan alla. Jag har dock väldigt svårt för att förstå varför andra människor ska betala för det. De som ska få skuldsanering borde delas upp. De som har kämpat för att hamna där genom att helt enkelt skippa att betala sina räkningar och de som exempelvis gått i konkurs. Jag tycker inte det är rätt mot alla de som sköter sig att staten går in och hjälper människor som förstört för sig själv. Självklart kan det finnas förmildrande omständigheter men jag är skeptisk. Jag vet en familj som är skuldsanerad. De båda vuxna är tillsammans sedan tjugo år, båda har jobb, bra jobb med bra betalning och ändå har de blivit skuldsanerade. De har helt enkelt hoppat över att betala räkningarna, finns bättre saker att göra med sina pengar. Jag blir mörkrädd och det känns som om detta är en röd tråd genom vårt samhälle. Arbeta och var duktig och du belönas inte. Med denna regeringen får vi dock en månadslön mer. Har jag pengar sparade när jag blir gammal och ska på hem får jag betala det själv. Skit i allt och ha roligt för dina pengar så betalar staten din plats. Socialen hjälper dig med pengar när det behövs. Dra på dig skulder så blir du skuldsanerad. Jag tycker detta är fel. Det skulle vara skillnad på de som sköter sig och de som inte gör det. Arbete måste alltid löna sig!