onsdag 3 juli 2013

Barnbidragets vara eller inte vara.

Ta bort barnbidraget eller behovspröva det? På radion i början på veckan diskuterades barnbidraget och en reporter var ute och intervjuade människor med barn runt om i Blekinge för att höra deras åsikt. Alla de frågade var överens om att bidraget är alldeles för lågt och tankarna om att det borde baseras på inkomst kom upp.

Jag tänker såhär: Barn ska komma till världen när någon vill ha dem. De är ett ansvar och föräldrarna har den stora rollen i hur deras framtid ska se ut. Idag får alla 1050 kronor i månaden oavsett inkomst.
Tanken är att pengarna ska vara till barnet och självklart är det mycket kostnader med mat, kläder och inte minst blöjor i början. Men..
expressen.se
I min värld skaffar man barn när man har råd att ta hand om dem. Den dag beslutet tas att man vill utöka sin familj bör man ha tänkt igenom beslutet samt insett att det kostar pengar att ha barn. Ingen kan tänka att barnbidraget ska täcka upp.

En tioåring vet idag hur ett barn blir till. Preventivmedel får ungdomar via ungdomsmottagningen. Det behöver inte ske några "olyckor". Alla är medvetna om hur det fungerar och bör därför kunna klara av det.

Jag inser att det hade blivit ett ramaskri om man tagit bort det när människor nu är vana vid det och skulle inte förespråka det. Pengarna ska gå till barnen. Vi sparar halva bidraget varje månad för att de ska få den dag vi anser att de är mogna för det då jag anser att det är deras pengar. Vi skaffade inte dem för att man fick ett bidrag och jag tror få personer skaffar barn av den anledningen även om det var en av tankarna från början.

Att behovspröva barnbidraget är för mig idiotiskt. Jag ser det som att de som jobbar, sköter sig och har utbildat sig för att få en hög lön som gynnar samhället ska straffas för att de är just duktiga. Orkade du inte läsa och har andra problem så skulle du få mer. Jag anser det fel. Jag tyccker inte att detta är ett bidrag som är prioriterat även om det är många som tar del av det. Om alla tog ordentligt med ansvar för sitt eget liv hade det inte behövts men det ser ju inte ut så i vårt samhälle idag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=5432700