söndag 3 december 2017

Vad som är viktigast..

Tonvis med kläder eldas upp.
Helt nya kläder som aldrig är använda och den stora rubriken blir att det är hemskt gentemot miljön.

Det är bra att människor tycker och tänker olika men för mig går inte miljön först.
För mig är människors välbefinnande viktigare och min första reaktion är inte att det är hemskt för miljön att alla dessa kläder eldas upp, utan att de kunde kommit till nytta någon annanstans.
Stora delar av vårt klot är täckt av kyla en hel del.
Kläder blir då aldrig fel.
svt.se

Företagen får garanterat betala för att bränna kläderna och om de då istället la pengar på att skicka det i en transport till länder där det är fattigt, varför gör man inte det?
Jag förstår att det handlar om pengar, att dessa människor då inte behöver handla så mycket kläder som företagen vill men jag tycker att det är fel. Jag tycker att man ska tänka större.

Jag skänker alla våra kläder som inte längre används.
Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att lägga energi för att sälja det för några enstaka kronor.
Barnens kläder är den stora utgiften i detta hemmet och många gånger handlas det dyrare märkeskläder som hade kunnat säljas men jag tycker inte det är värt det.
Jag vet att kläderna vi skänker hamnar i bland annat Rumänien och jag missunnar inte de barnen att de ska få vara fina.
Jag skulle aldrig lämna något som varken är smutsigt eller i dåligt skick för då går det till containern på miljöstationen. Jag kan inte se varför man inte gör så.

För mig handlar exempelvis H&M handlade inte om miljön utan om hur oetiskt detta är ur ett människoperspektiv. Det finns de som har det sämre än vad vi har det i Sverige och jag tycker att det ligger lite på var person att dela med sig till dem som är mindre bemedlade.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/krav-pa-lagandring-efter-avslojande-om-h-och-m-s-branda-klader