söndag 12 maj 2019

För oss på landet..

En full tank skapar hål i plånboken för de absolut flesta.
Jag är fullt medveten om att man inte får dela upp människor eller gruppera in dem efter åsikt, men ibland tänker jag att det vore en lättnad för väldigt många om man gjorde det.
Tänk om man kunde koppla en röst på miljöpartiet till en viss prisnivå?
svt.se

Så du röstade på miljöpartiet?
Då ska du betala 19,98 kronor för varje liter.
Du ska flyga?
Helt ok, din resa mellan Göteborg och Stockholm kostar då mellan tio och femton tusen.

Igår fick jag även till mig av en partivän att man kunde göra det ortsbundet och jag tyckte det lät toppen! Ju större stad du bor i och beroende på hur mycket alternativ det finns till bilen, desto mer kostar det att tanka.
För mig hade det varit helt ok.

Det absolut mesta i bränslepriset är en katastrof.
Ok, vi vill att alla ska köra fosilfritt.. men samtidigt kan inte alla bo i Stockholm.
Enligt den modell jag ser i mitt huvud borde då de som röstade på miljöpartiet och bor i en av Sveriges större städer, tvingas att betala det tredubbla priset då de utan problem kan åka buss, tåg, pendel... vad som helst.
De har till och med taxi dygnet runt!

Att vara från storstan är inte en rättighet..
Precis som det inte är en rättighet att bo på landet så då måste det vara så att helvetet har olika grader. Att köra bil i inre Norrland där inga andra alternativ finns kan inte vara jämställt med att ta bilen när du bor i Stockholms innerstad.
Det kan för sin skull inte innebära att alla som bor i Norrland ska flytta till Stockholm eller vise versa. Jag hade dock uppskattat om alla i storstan tvingades till en bilsemester i Sverige några gånger.
Speciellt om de röstar på miljöpartiet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-har-bensinkostnaderna-okat
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-driver-bensinprotesten-pa-facebook-som-samlar-hundratusen-svenskar