fredag 6 oktober 2023

För allas bästa!

Jag arbetar som lärare och självfallet kommer då också många av mina vinklar ur just det perspektivet. Efter snart tjugo år i yrket och mängder av utbildningar inom detta så är mina värderingar väldigt cementerade. Jag kan ändra på synsätt och tankar, men det är svårt.
När utbildningen och yrket under många år ständigt klargör samma sak om och om igen, då blir det svårt när någon utifrån säger något annat.
Speciellt när denne person då inte själv har arbetat inom yrket utan har som enda erfarenhet att de själv har gått i skolan.

Skolmat.
En alltid lika kritiserad punkt och jag kan börja med att skriva att jag tycker om skolmaten.
Jag äter inte alla dagar men någon gång i veckan brukar det bli.
Jag har det som kallas för förmånen att få äta pedagogiskt med eleverna.
Jag betalar då strax under trettio kronor för att sitta med eleverna och äta.
I den pedagogiska lunchen ingår allt som finns inom ramen för vett och etikett.
Du ska sitta med eleverna och äta.
Ät med kniv och gaffel - helst rätt, vilket har blivit ett stort bekymmer de sista åren.
Ät!
Gärna lite av varje på tallriken.
Ta av kepsen och huvan.
Smaska inte, stäng munnen.
Kasta inte mat, fis inte, rapa inte.
Bred inte ut dig och ha inte armbågarna i bordet.
Skrik inte till de andra i matsalen utan håll samtalsnivå.
Tillsammans med förkylningstider så är den delen helt fantastisk.
Ingen hjärnfysik men något som många fattas hemifrån och ibland undrar jag hur ofta man egentligen sitter ner och äter, verkligen äter, tillsammans. 
Utan mobiltelefoner eller tv.

För mellan tio och femton år sedan ville jag att kommunen skulle låta all personal på skolorna få äta pedagogiskt. Låta alla elever se hur vuxna ska bete sig och vikten av att äta en bra kost.
Vikten av att faktiskt äta ordentligt för att orka en hel dag i skolan.
Min tanke var att detta skulle lugna stämningen i skolornas matsalar, då antalet vuxna skulle bli fler, och då det alltid är mat över så borde det inte vara ett problem.

Jag blir så glad när jag ser att det finns skolor i Blekinge som säljer den överblivna maten!
Äntligen börjar man tänka rätt.
Maten som ställts fram men som inte äts, den ska slängas.
Inte för att den är dålig eller för att den oätlig, utan för att den har stått framme.
Den får då inte tas med in i köket igen utan ska istället slängas.
Ett slöseri utan dess like.
Nu säljer skolorna den överblivna maten för 25 kronor portionen.
Den som vill ha denna mat tar med en matlåda och tar av maten som har blivit över.
De berättar att det inte alltid finns över av allt, men det är då frivilligt om man ska ta den eller inte.
Vad som helst för att minska svinnet!
Miljön är ju viktig.. eller?

Jag anser att man måste släppa ramarna och tänka utanför boxen.
Varför inte göra ett samarbete med PRO eller äldre som vill komma hemifrån och umgås lite med ungdomarna?
Innan corona hade jag förmånen att få ha en trevlig pensionär med mig på lektionerna.
Tacket var ett mål mat.
En väldigt billig peng för någon som kan tillföra så mycket!

Som Sölvesborgs kommun tänker för tillfället kan jag bara gissa att man snart drar in den pedagogiska måltiden. Pensionärerna kan glömma att de ska få någon mat och i slutänden ska vi väl vara glada för att vi har en matsal kvar. Det är ju bättre att skattepengarna går till politiska löner istället för det som det ska gå till.

Någonstans har man inte förstått att vikten av många vuxna i skolan är en stor del i att kunna hjälpa på rätt sätt. Drar man ner på grunden för det framtida samhället.. då skjuter man sig själv i foten.
Sälj den överblivna maten och utöka tänket kring pedagogiska måltider.
Välkomna våra äldre in i skolan!