måndag 2 oktober 2023

Vad är ett jobb?

Att tjäna pengar är inget fult.
Det anser åtminstone inte jag.
Det är något som är drivande för de absolut flesta människor och en morot som är bra för samhället. Det finns dock några hakar på detta enligt mig.
Pengar kan du nämligen förtjäna genom utbildning eller hårt arbete.
Politik är inte hårt arbete.
Politiker betalas dessutom av skattebetalarna, vilket borde göra att man är ännu mer noggrann med vad man spenderar de pengarna på.

Om du då är en politisk broiler som inte har gjort någonting annat?
Om du är trettio år men inte har studerat eller haft ett normalt arbete i någon längre tid.
Är det då rimligt att landa på en årslön på 913 736 kronor?
Det tycker inte jag.
Jag tycker att det är helt fel.

Jag är helt emot det som kallas för heltidspolitiker.
Det är en sak om du arbetat väldigt många år inom en viss gren, för att sedan ta dig upp i toppen där du på riktigt kan se alla delar, men inte om du kommer utifrån.
Vilket arbete ger cirka 76 000 kronor i månaden?
Vilken utbildning ska du ha för att få den lönen?

Det kanske är såhär man ska göra inför ungdomarna.
Berätta för dem att de inte behöver gå i skolan, inte behöver anstränga sig eller arbeta för att ta sig fram. De behöver bara klia rätt rygg, ligga på den när det behövs och aldrig någonsin stå för sin åsikt.
Se till att man aldrig behöver se någon i ögonen.
Då kan man tjäna dubbelt så mycket som en utbildad lärare eller sjuksköterska.
Känns det verkligen ok?

För mig är detta helt sjukt och ytterligare ett exempel på att något måste ske.
Politiker är valda av folket, men de väljer sedan sin egen lön.
Anser verkligen folket att politiker ska få sitta på en årslön strax under miljonen trots att de inte har något ansvar alls för de beslut de tar?
Det tror inte jag.

Jag anser inte att knapptryckare är ett yrke.
Gör om och gör rätt!