söndag 22 oktober 2023

För barnen eller de vuxna?

Vi lever i en väldigt spännande värld.
När gränserna öppnades för några år sedan ifrågasatte jag att många individer som kom från andra länder plötsligt dök upp i kommunens skolor.
På min skola var det inga men jag blev tipsad om att det såg ut så på andra ställen.
När jag ifrågasatte fick jag veta att de var snälla och att jag var en rasist.
Det logiska i att jag som utbildad lärare i Sverige, med svenskt medborgarskap, måste lämna ett godkänt utdrag ur polisens register klingade dåligt med att du kan komma från en krigszon för att sedan arbeta med barn.
Fy, så dum jag var.

Barnen är alla föräldrars viktigaste del.
Vad som helst för barnen, om det står rätt till.
Inte genom att de får allt eller kan göra som de vill, utan med regler och ett sätt som gör att de ska bli självständiga individer. 

Nu visar det sig att IS-återvändare till stor del har börjat arbeta på skolor.
Var fjärde person av dem arbetar med barn.
Känner du som förälder att det är ok?
Vill du att en person som kanske varit delaktig i mord är lämplig att ta hand om dina telningar?

Vi som arbetar i skolan är där för barnens skull, inte tvärtom.
Det är det många som glömmer.
Många lägger större vikt vid om det är bra för personalen än om det är bra för barnen.
Personalens tider, personalens åsikter, personalens önskningar.
Barnen, eleverna, måste bara hänga med.

Jag tror att det finns vissa saker som skapar motsättningar och detta är en sådan.
Varför ska visa visa ett utdrag ur brottsregistret medan andra slipper?
Vad är det som gör att vissa godkänns oavsett och att andra inte gör det?

För mig borde det vara en självklarhet, att alla som arbetar inom skolan ska visa ett utdrag på att de är bra människor och självklart kan man förlåta människor och glömma saker, men jag tycker att det finns grader i helvetet. Jag vill inte att någon som har varit med IS ska få vara med mina barn i skolan.
Aldrig.
På samma sätt som att jag inte vill ha en dömd pedofil eller våldtäktsman i det yrket.
Det finns vissa gränser.
IS-återvändare ska inte arbeta med människor och absolut inte med barn.
Det borde inte vara så svårt att se det.