fredag 13 oktober 2023

Jag tror jag är lite kär..

Jag tror att rädsla kan göra de flesta väldigt aggressiva.
Grooming är något som inte många verkar ta på så stort allvar, men samtidigt tycker är fruktansvärt. Att utnyttja barn är nämligen det fulaste du kan göra.
Lura någon till att göra saker du inte vill.

Bilden kommer från kortfilmen "Jag tror jag är lite kär".
Filmen ligger länkad nederst i detta inlägg och är knappt tio minuter långt.
Den handlar om grooming och om hur snabbt du får någon till att göra saker som du egentligen inte vill göra. Den bör vara en tankeställare till alla som har barn.

Pratar du med ditt barn?
Går du igenom mobilerna?
Vet du vad ditt barn gör på internet?
Skammen hos barnet när det väl har hänt något, den kan göra att de inte säger någonting och drabbas av ännu värre saker. Vad som händer i lägenheten när dörren stängs, den kan vi bara gissa oss till men filmen är baserad på riktiga händelser.
Flickor som har blivit utsatta för detta.

Varför då vuxna reagerar med ilska och hat när de upplever att någon gör såhär mot ett barn, handlar för mig om två saker. Den ena är just avsky och äckelkänslor.
Ingen ska utnyttja barn på det sättet.
Den andra anledningen är att man kanske själv vet att man inte är så duktig på att kolla detta som man borde. Barnen får ha telefonerna men man kontrollerar inte vad som sägs eller görs där.

Kan ditt barn groomas?
Tanken är hemsk, men det finns bara två sätt att se till att ditt barn inte blir utsatt.
Det ena är att ständigt ha koll, men det första och främsta är att alltid prata med ditt barn.
Vad som än händer så måste de prata med någon vuxen.
Så fort som möjligt.

Att man går igenom detta i skolan är bra, men tar aldrig bort föräldrarnas roll i detta.
Ilska hos föräldrar handlar många gånger om att man vet att man brister i vissa saker.
Gå in och se filmen.
Vet du vad ditt barn gör med sin mobil?