torsdag 7 mars 2024

Äntligen!

Vissa saker borde vara så självklara att ingen kan ifrågasätta det.
Detta fallet har dock visat på flera saker.
Dels att vi behöver föryngra rättsväsendet.
Vi behöver även se över systemet med nämndemän, som för mig är väldigt onödigt.
Självklart ska vi också se över hur man moderniserar tänket.

Tänk att vara tio år och att en vuxen man tar ner sin hand innan för dina trosor.
För in fingrarna i snippan, och sen ska du behöva förklara vad det betyder för en rättssal med människor. Antingen på plats eller genom ett ombud.
Det är inte roligt.
Jag har suttit i otaliga rättegångar och detta är fullständigt absurt.
Det får inte gå till såhär!

Inga fingrar "råka" hamna innanför trosorna på en flicka.
Du är pedofil om du gör så och det borde inte finnas en tvekan på det. 
För en gångs skull så har dock samhället fungerat och de massiva protester som har framförts gjorde att det blev en ny prövning som känns betydligt mer rättssäker.
Mannen döms för våldtäkt.
Han ska dessutom betala en summa pengar till flickan.

Här kommer nästa problem att dyka upp.
Vill flickan ha sina pengar, så måste de kräva det av gärningsmannen.
En helt absurd tanke och jag tackar Hasse Aro för att han öppnade mina ögon inför detta katastrofala. Hans podd tog upp just detta, att i Sverige så är det offret som ska kräva gärningsmannen på pengarna och ta striderna som behövs för detta.
I Norge gör man tvärtom.
Offret får sina pengar och sedan tar staten helt enkelt de pengarna från den inkomst som kommer in hos förövaren. En korrekt lösning om någon frågar mig.

Stackars tjej.
Jag hoppas att det äntligen kan bli lite lugn och ro nu!