tisdag 26 mars 2024

Som en mardröm.

I Sverige lär man ut RHF.
Run.
Hide.
Fight.
Det har jag lärt mig från den fantastiska podden som heter "Över min döda kropp" som görs av två poliser. De berättar om sitt yrke och hur man ska tänka.
Två avsnitt har gjort om det som kallas för PDV - Pågående Dödligt Våld.
Vi i Sverige har varit rätt så förskonade från detta, men diskussionen ska ändå finnas.
Jag ville att min hemkommun skulle införa inrymningar för tio år sedan men då var det ingen som tyckte det var bra. En inrymning är nämligen ett sätt för skolor att agera om någon kommer utifrån.
För mig är det självklart att man ska prata om detta och den som har lyssnat på podden förstår varför. Sannolikheten att du överlever om du har tänkt igenom olika scenarier, är nämligen mycket högre än om du inte har ägnat det en tanke.

Först av allt ska du springa. Därefter ska du gömma dig.
I sista hand ska du slåss.
Den som kommer in och ska begå en attack är nämligen ute efter att döda så många som möjligt. De bryr sig inte vem du är eller vad du gör. De kommer döda så länge de kan.

I Moskva hände i helgen något som ger mig mardrömmar.
Jag har alla scenarier redan innan i mitt huvud.
Jag vet hur jag ska agera och fungera om någon skulle ta sig in där jag är.
Bekymret med det som hänt i Moskva, det är att förövarna där tog det ett steg till.
Människorna gjorde som man ska.
De sprang, och när det inte gick längre så gömde de sig.
Det förövarna gör då är att kasta in brandbomber.
De tänder avsiktligt fyr på allting för att locka ut de som gömmer sig.

De som då sprang ut sköt man och de som låg kvar kvävdes till döds.
För mig är detta ett mardrömstänk.
Vad är det för idioter som klarar att skjuta människor på detta sättet!
Det är för mig helt absurt.

Spring, göm dig och slåss.
Det går inte att slåss mot automatvapen.
Ligger du kvar så kvävs du.
Vilken oerhörd mardröm och mina tankar går till alla offer och anhöriga.
Vilken extrem panik!