söndag 3 mars 2024

Är det inte dags att börja ifrågasätta EU?

I år är det EU-val och jag tror att de med sina sista idéer har tappat många som i framtiden vill ha EU kvar. Denna överstat som enligt mig inte tillför någon nytta.
Jag var för frihandel och gränser som skulle fungera bättre, men inte till en stat som blivit som ett överhuvud över allting som ska beslutas.

I Sverige tar vi vanligt körkort när vi är arton år.
När du är femton år så kan du börja köra Epa när du har tagit AM-körkort för detta.
Man kan tycka och tänka vad man vill om dessa långsamtgående fordon, för jag kan också bli irriterad när de kör så sakta, men jag tycker att det är bra att möjligheten finns.
En möjlighet till frihet!

Jag ser betydligt hellre mitt barn i en Epa än på en moped.
Jag upplever nämligen att det är betydligt tryggare att köra när du har tak över huvudet och väggar runt dig. Har man sedan bara vett att hålla åt sidan när det går, inte trimma dem eller hitta på dumheter, så är det helt ok.
Dessa fordon har nämligen givit våra ungdomar frihet!
En frihet som borde vara självklar.

I USA kör du bil, vanlig bil, när du är sexton år.
I Sverige måste du vänta .
För mig handlar detta om att EU är just en överstat, som anser att de ska stå över alla länder som är medlemmar, istället för att vara dem som lyssnar in.
Varför måste vi ha samma regler i EU?
Du kan inte jämföra Norrlands glesbygd med Paris.
Det är skillnad, så låt det vara det!

Låt ungdomarna fortsätta att köra Epa eller A-traktor när de är femton år!
Hellre det än att de är på vägarna på andra sätt som är betydligt mer utsatta än såhär.