onsdag 20 mars 2024

"Vi är inga monster".

Orden kommer från Migrationsverket, men om jag får påstå något så jo.
Man är ett monster om man kan skicka ett ensamt barn till ett annat land.
Migrationsverket är paragrafryttare i detta fallet.
Jag har alltid tänkt att barn som föds i Sverige automatiskt blir svenska medborgare men så är det inte.
Det gäller bara barn som är födda innan den 1 april 2015 och vars ena förälder är svensk medborgare.
Lisa är född i december 2014 men då mamman inte var svensk medborgare så räknas inte heller Lisa som svensk.

Jag har skrivit om detta så många gånger och kommer att fortsätta tills det händer någonting.
Jag har under tiden hittat denna facebookgrupp: https://www.facebook.com/events/3694265424162763?ref=newsfeed
Gå med och få information!

Här står det bland annat att det kommer att vara en hel del demonstrationer framöver.
Nu på fredag i Stockholm, på söndag i Lidköping och nästa torsdag i Kristianstad.
Människor i hela Sverige vänder sig emot detta beslut!
Det är inte ok!

I ett av inslagen visas bilden till höger.
En bild där familjen har ritat en flagga för varje månad sedan Lisa föddes.
Flaggan har fått den nationalitet den har beroende på var Lisa har befunnit sig.
Det enda sättet att hjälpa henne och familjen, det är att göra det så obekvämt som det bara går.
Det finns ingen rim eller reson i detta beslut alls!
Migrationsverket kan ändra sitt beslut, men egentligen är det: https://www.regeringen.se/sveriges-regering/justitiedepartementet/maria-malmer-stenergard/
Hon är en som är högst ansvarig för dessa beslut!
Du kan även maila till högsta domstolen men självklart,
gör det du kan!
Skriv under och låt Lisa stanna i Sverige!

Ingen människa med sunt förnuft kan komma fram till att hon ska skickas till Albanien och jag är så krass att jag inte ens bryr mig om det hade funnits släkt där. Flickan, Lisa, vill själv stanna. Det borde vara en självklarhet!
Hjälp Lisa!
Gör det minsta du kan göra; skriv under och sprid länken!
Låt inte någon missa vad som gäller på att hända.

Har du tid så kom till:
Stockholm den 22 mars
Lidköping den 24 mars
eller
Kristianstad den 28 mars
Mer information finns i Facebookgruppen.

Hjälp Lisa!