söndag 10 mars 2024

Att tycka rätt.

Jag är uppvuxen med att alla ska få ha sin åsikt.
Det är en självklarhet, men det är också lika självklart att du ska förklara varför du har den åsikten.
Att människor uppfattar saker annorlunda eller anser att andra inte förstår, det är inget nytt.
Jag blir dock så sjukt trött på detta!

Är du rädd för att jorden ska gå under?
Ja, det kan vara befogat.
Tellus kommer att gå under, men inte än på väldigt många år.
När den väl går under så lever ingen av oss.
Inte jag som skriver detta och inte någon som läser vad jag har skrivit.
Då är vi bara borta.
Att oroa sig för detta, är med andra ord ingen mening.

Att sen försöka förstå att alla andra har problem, när man själv har bekymmer.. den är klurig.
I helgen som gick var det Vasaloppet.
När de har åkt skidor i över nio mil så kommer det en idiot springande in på spåret och ska försöka stoppa personen i fråga. Han ska vara glad att han blev utslängd, för jag har full förståelse för om han hade fått en rejäl smäll. Efter nio mil på skidor är man nog rätt trött och väldigt slut.
Att då behöva bromsa och stanna upp precis i slutet, det kapar vettet på vem som helst. 

Om du är rädd för något?
Var det.
Du måste inte jaga alla andra för det.
De som nu väljer att åka skidor i många liv.. låt dem göra det!
Stör inte!
Det kallas för hänsyn.