lördag 28 juli 2012

Ingen etableringsersättning vid nej till jobb

Folkpartiet vill nu att den invandrare som kommer till Sverige och tackar nej till ett jobb, var i Sverige det än är, ska få sin ersättning indragen. Både KD och C är emot detta och vad mitt eget parti säger är jag inte insatt i men min åsikt är att det är bra. För att integreras i ett samhälle bör man ha ett jobb så att man kommer ut, hör språket, får ett umgänge och inte bara sitter hemma. Jag tror att det är jätteviktigt för att man ska känna sig som en del i vårt samhälle. Jag är dessutom övertygad om att ingen mår bra av att bara gå hemma. Ser jag till mig själv och de dagar jag inte känner mig på topp så hjälper det ju verkligen inte att sitta själv. Det bästa sättet att må bättre är helt enkelt att komma ut med andra människor så att man slipper tänka på sina problem. Folkpartiet vill även att det ska vara krav för att få bidrag. De vill att de som går på bidrag ska bli skyldiga samhället detta genom att det ska finnas ett aktivitetskrav som innebär en heltid. Detta tycker jag borde gälla infödda svenskar med och inte bara de som är invandrare. Helt ok att man ska gör något för de pengar man får. Folkpartiet föreslår dessutom att den som får ett arbete och har gått på bidrag ska få behålla en del av sin arbetade inkomst som morot för att det ska kännas att det lönar sig att jobba. Jag tycker faktiskt att det är helt ok krav och skyldigheter för att få komma hit. Vare sig de arbetar eller går på bidrag kommer de då ut och träffar andra människor.