onsdag 17 maj 2017

En tunn linje.

Polisen blev filmad och tog mobilen som de blev filmade med.
Det hela ska nu utredas.
svt.se

Enligt både polisen och mannen som fick sin mobiltelefon beslagtagen är det bra att människor filmar då det kan hjälpa till att lösa brott som händer. Jag vill återigen ha ett annat perspektiv.
Att man filmar i smyg när någon begår ett brott, det tycker jag är ok.
Även om man ser något misstänkt.
Att filma en trafikolycka eller en brottsplats, det är sjukt.
Det går en fin linje med vad som är ok.

Många saker är kulturella.
Det kan vara en kultur beroende på vilket land du kommer ifrån, din ålder eller ditt kön. Mobiltelefonen är bra för att filma brott men desto sämre för att filma poliser med.
Jag anser nämligen att de gör sitt arbete och självklart ska de bli granskade, men jag som lärare hade inte velat bli filmad av någon jag inte vet anledningen till att den filmar.
För vad de vet kanske det är en brottsling som står och filmar dem för att kunna kontrollera vilka de är. Kontrollera var de bor och vilka som finns i deras familj.

Jag har vänner som är poliser som lever under skyddad adress.
Polisvänner som inte kan ha sitt eget namn på Facebook för risken är stor att någon
letar upp dem där efter en insats.
De lever under en konstant press.
Jag har förståelse för att de känner sig pressade och tar mobilen för någon som står och filmar dem. Ett dåligt beteende är dock inte bra och självklart ska de bete sig vettigt.
Stolpskott finns det inom alla branscher.

Jag var för många år sedan med vid en drunkningsolycka där människor samlades som gamar för att titta och hade det varit idag hade de filmat och fotat med. Sjukt.
Ingen gjorde någonting för att hjälpa till.

Den stora frågan är för mig, varför någon står och filmar.
Gör en insats istället!
Om inte annat så håll dig ur vägen och låt polisen göra sitt arbete.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polis-utreds-for-tjanstefel-tog-mobilen-nar-han-filmades