torsdag 25 maj 2017

Syns det inte, finns det inte?

Med jämna mellanrum händer det att saker sker utan att man kan förklara det.
Jag har dock varit naturvetare ut i fingerspetsarna och har inte trott varken på spöken, utomjordingar eller andra annorlunda saker. Jag är inte lika benhård med detta nu, av olika anledningar.

svt.se
Min devis var väldigt länge att "syns det inte, så finns det inte".
En mycket enkel och bra verklighet.
Det händer dock saker som inte går att förklara och även om det ibland går att förklara, som i detta fallet, så känns det mycket märkligt.

Nu dyker det alltså upp en fisk som inte har setts sedan femtiotalet.
Trynfisken har gjort entré i tvåtusentalets Sverige.
Häftigt!

Jag bryr mig egentligen inte om en liten fisk utan det faktum att saker som verkar vara en sanning, plötsligt inte är det. Saker kan förändras och plötsligt finns det en ny sanning.
Det skulle kunna vara så att det finns hur många stim med trynfisk som helst där nere men de skrattar och simmar undan när det kommer någon med lite nät.

Vi vet att det finns Sillkung i våra vatten men den är extremt ovanlig att komma nära.  Det kanske finns en hel del urtidsdjur men vi tror det inte för vi har inte sett dem.
Loch Ness kan är verklighet. Kvastfeningen dök plötsligt upp.
Om hundra år kanske vi tittar tillbaka och skrattar åt hur vi levde idag när saker och ting finns rakt framför nästan på alla. Det återstår att se.

Jag tror det finns en hel del där ute som inte har en aning om.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ovanlig-fisk-hittade-utanfor-lysekil