onsdag 10 maj 2017

Källan till många problem.

Förskolan bytte plötsligt språk.
Den ena dagen talade de svenska för att nästa dag enbart kommunicera på engelska.
Chefen säger nu i artikeln att de sa informera föräldrarna.
svt.se

Hur kan någon bli chef och ha den inställningen?
Min uppfattning är den motsatta.
Vilket språk dagiset pratar är egentligen ovidkommande, det är sättet som det genomfördes på som förstörde förutsättningarna. Den nye chefen bestämde och genomförde ett språkbyte på dagiset som gjorde att barnen inte längre förstod vad de vuxne sa.
Personalen hade inte heller fått någon vidare utbildning i det engelska språket vilket gör detta väldigt intressant.

Utan att förringa människor, eller mig själv, är engelskkunskaperna visserligen bra i Sverige men inte på den nivån. Det räcker att lyssna på vår statsminister för att förstå vad jag menar.
Det blir engelska på ett svenskt vis vilket inte kan gynna någons språkutveckling.

Jag hade inte haft något emot att barnen talade engelska på sitt dagis men jag hade blivit fruktansvärt irriterad om detta hade genomförts ovan mitt huvud.
Varför inte låta föräldrarna vara delaktiga och förklara varför.
Förklara vinsterna, förklara tänket och genomför det i en takt som barnen klarar.
Barn är väldigt duktiga på att anpassa sig men få klarar att byta språk över natten.

En chef som inte kommunicerar med sina anställda kommer inte bli långvarig.
Det går alldeles utmärkt att vara rak, ärlig och be personalen om deras delaktighet om man gör det på ett bra sätt.

För några år sedan var jag på en föreläsning där föreläsaren pratade om besparingar som hade gjorts. Personalen hade fått veta vilka sparbeting som väntade och efter det fick de ge tips på hur de skulle göra för att minska kostnaderna. I slutänden behövde bara en personal istället för två sägas upp och jag hade tyckt det var guld värt. Alla var medvetna om att de hade försökt och gjort allt varpå chefen slapp bli hängd för sparandet.

Kommunikation.
Det är grunden till allt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/foraldrar-rasar-efter-sprakbyte-pa-forskola