tisdag 2 maj 2017

Första maj; dagen då de klagar på sig själv.

Upp till kamp!

Jag är tudelad.
Första maj är nämligen för mig en tradition sedan många år då jag alltid har musicerat.
Sedan nittiotalet har jag varit en del i både reveljen på morgonen samt ett par förstamajtåg med socialdemokraterna i spetsen. Alltid med bästa Sölvesborgs Musikkår!
Det har aldrig någonsin stört mig då jag anser att man kan dela på sak och person.
Politisk hemvist och vänskap spelar ingen roll för en stor människa kan se över olikheterna.
Jag skulle aldrig tycka illa om någon för vilket parti de röstar på.

De sista åren har jag inte kunnat spela men traditionen förs vidare till barnen så de år jag inte har kunnat spela har vi ändå varit på plats från strax innan sju på morgonen.
Barnen älskar det!
Lyckan är sedan när de kommer hem och leker musikkår med diskussioner om vilka instrument de ska spela när de blir större och får vara med.
svt.se

Vi besökte igår Olofströms förstamajtåg.
Några av de absolut trevligaste socialdemokraterna, som jag brukar träffa i Karlskrona, är nämligen en del av denna grupp. Där finns de som har raderat mig för att jag är just Moderat men de absolut flesta är trevliga och bra människor trots att vi inte tänker likadant.
Första maj är en trevlig dag som jag ser det.

Problemet kommer när det blir politiskt för när jag läser på plakaten förundras jag över hr lite koll de som går där verkligen har på den politik som deras parti för.
Löfven stod igår och lovade väldigt mycket pengar till vården men den stora frågan är var pengarna ska komma ifrån. Det sista han lovade, mer pengar åt pensionärerna, ska de själv betala.
De enda vinnarna är människor i storstan för vi på landet ska plötsligt chockbeskattas för bilar och el.

Plakaten bär uppmaningar (till det egna partiet), klagomål (till den egna regeringen) och önskningar (till alla olika delar av politiken som samtliga styrs av socialdemokrater).
Vad är det de klagar över egentligen?

Som jag ser det är det mer tradition än känsla över detta med att ha ett förstamajtåg.
För mig får det gärna fortsätta men politiskt är det helt meningslöst.
Vill socialdemokraterna förändra någonting, kan de ju faktiskt bara prata inom det egna partiet då det är de som styr alla instanser för både oss som bor i Sölvesborg och Olofström.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-en-miljard-for-snabbare-vard
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-vill-stamma-i-backen