torsdag 24 mars 2022

Andra vågens braindrain?

De varnade för många år sedan om att Afghanistan utsattes för en braindrain - alla smarta människor från landet flyttade till andra länder.
I förrgår morse satte jag teet i halsen när jag för andra gången hörde samma uttryck, men denna gången för människor från Ukraina. Ukraina riskerar att drabbas av en braindrain då smarta människor flyr landet.

Sveriges regering, som faktiskt verkar vara de enda som tänker sunt just nu, vill att alla som ska åka någonstans och är Ukrainska medborgare, ska visa sitt pass.
Allt för att det har visat sig att människohandel nu är ett problem.
Människor från andra länder strömmar till och påstår att de är från Ukraina för att få fri lejd. 

Vad är det då som händer?
Igår gjordes en intervju i P1 mellan SD och miljöpartiet.
Generellt lösa frågor men SD fick beskriva att det var skillnad för att människor från Afghanistan hade kommit trots att det inte var krig i hela landet, vilket blir absurt. 
Följdfrågan blev att i Syrien rörde det hela landet men då ville de stoppa.
De pekade då på att närhetsprincipen måste gälla.
Jag kan köpa det till stor del men undrar då också vad närhetsprincipen egentligen är.
Jag tänker den som så att ifall Sverige hamnade i samma läge som Ukraina, så är närheten.. Det är länderna jämte. Norge, Danmark, Finland och eventuellt även länderna på andra sidan sjön men som inte har någon direkt koppling. Jag hade inte åkt till Ukraina och tänkt att det var i närheten.
Är det då "i närheten" när det är tvärtom?
Jag tycker inte det.

Det är fruktansvärt det som händer men man måste backa bandet och förstå vad som kan ske. Åter igen. Riksdagspartierna lovar guld och gröna skogar.
Vi ska gå med i NATO!
Jag är väldigt tudelad till det.
Å ena sidan är det bra att vara många samlade, men jag hade inte velat vara en del i att skicka bygdens söner till andra länders krig. Det innebär det nämligen när man blir en allians.
Alla ska hjälpa alla, vilket kan innebära att Sverige, trots att vi inte är en del av kriget, ska skicka våra barn till det.
Det är jag inte intresserad av.
Jag tror dock inte att vi ska gå med just nu.
Det kan bara ställa till skada som jag ser det.

Så blir det nu en braindrain av Ukraina?
Möjligt.
Man måste dock se till jämförelsen som står ovan.
Närhetsprincipen, den är viktigast.
Vi är inte närmst Ukraina.
Det ska vara krig i hela landet.
- Det är inte en invasion av hela Ukraina utan delar som det ser ut i nuläget.

Jag hoppas att allt detta tar slut snart men fram tills dess gäller det att ha is i magen.
Vi kan tyvärr inte hjälpa hela världen.
Vill de komma hit och skapa egna "bubblor" för dem med exempelvis skolor så är det ok, men vi måste inse att om närhetsprincipen ska gälla, så bör de söka sig någon annanstans än Sverige för vi är inte närmst oavsett hur man vrider kartan.