lördag 4 januari 2020

Att sätta sig på kartan.

Ibland brinner det i knutarna och ibland inte.
Gävlebocken brinner i snitt ner vartannat år om jag minns rätt.
Nu har den klarat sig tre år i sträck.

För många år sedan skrev jag om just detta.
Att bocken brann.
Det resulterade i, då jag tyckte att det var lite komiskt, att en man anmälde mig.
Jag uppmanade till mordbrand enligt honom.
svt.se

Jag ser det på ett helt annat sätt.
Bocken i sig är inte jätteunik. Det unika varje år är att se om den överlever och det har blivit en konst att antingen skydda den eller försöka bränna ner den.
Sammanfatta det och ställ sedan frågan:
Vad har sätt Gävle på kartan?
Enligt mig är den brinnande bocken en stor nyhet.
Gävle kommun får oerhört mycket uppmärksamhet.

Bocken fick i år en notis då den inte brunnit ner, vilket var för tredje året i rad.
Låt då säga att den inte brinner de närmsta tio åren.
Kommer Gävle få samma rubriker då?
Min övertygelse är att så inte är fallet.
Det unika blir nämligen katt och råtta-leken som ibland resulterar i att bocken brinner ner.
Det är det som ger de stora rubriker och som sedan ger Gävle uppmärksamhet.
Alla vill ju veta hur det går!

Nej, jag uppmanar inte någon till att elda upp saker men både kommunen och människor runt om i Sverige måste inse värdet av att bocken någon gång, då och då, faktiskt brinner.
Nyhetsvärdet hade nämligen försvunnit om det inte hade hänt något och då hade Gävle tappat väldigt mycket internationell reklam.
Enligt mig sker allting på både gott och ont men det är upp till den enskilde hur man väljer att se det.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=7374472
Bocken har klarat julen utan skador
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/lilla-gavlebocken-i-brand-person-omhandertagen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nytt-rekord-bocken-overlevde-for-tredje-aret-i-rad