måndag 7 mars 2022

För barnens skull.

Jag fördömer det så mycket det går, för jag tycker att det är fel.
Om Magdalena Andersson skulle starta en invasion mot något land, så skulle jag bli väldigt upprörd och demonstrerat. Jag hade protesterat så mycket jag hade kunnat, precis som det ryska folket nu gör mot Putin. Att då stänga av dem från allting..
Jag förstår tanken men tycker det är fel.
Enskilda individer kan inte hjälpa vad någon annan gör.

Sverige är inte världens bästa land i allt och den som tror det har förmodligen inte rest på så många ställen. Vi har dock väldigt högt i taket och får säga vad vi vill.
Nästan.
Pandemin visade tydligt att alla åsikter inte var ok.
Skriver du ordet "corona" på sociala medier kommer det fortfarande upp en varningsnotis.

Är det då allas fel?
Nej.
Nu får ryska fotbollsspelare inte spela i Sverige.
Barnhemsbarn får inte längre komma på sommarläger.
Idrottare får inte vara med.
Är det rätt?
Är vi bättre än dem som förstör?

Jag förstår tanken, att man ska isolera hela Ryssland.
Att alla tyvärr måste får lida för Putins bekymmer, men jag tycker att det är fel.
De delar av folket som är hjärntvättade in i att Ryssland är det korrekta, de kommer inte ändra sig ändå. De har ingen aning och kommer att tro Putin och hans tankar.
De som förstår kommer att försöka fly.
Vem ska ta emot dem?
Vem anser att en person från Ryssland är lika mycket värd som någon från Ukraina?

Vi talar ständigt om alla människors lika värde.
Om Ryssland hade gått in i Georgien.
Hade vi brytt oss då?
Förmodligen inte.
Trots att vi alla ska vara lika mycket värda så anser man trots allt att detta är lite värre för att vi i Europa är lite bättre människor än människorna i andra delar av världen.
Minns ni den 200 skolbarnen som försvann i ett Afrikanskt land för ett par år sedan?
Tänk om Putin hade gått in i Sverige och kidnappat 200 skolbarn.
Hade vi brytt oss då?

Men just det.. människor är lika mycket värda.
Putin, inte Ryssland.
Människorna kan inte hjälpa att de är på flykt och det har inte med vilket land du kommer ifrån.
Det handlar om att du flyr för ditt liv. 
Det kanske är vi i Sverige om ett år.
Ingen vet, men vi ska skilja på vem som är problemet.
Det är garanterat inte ryska barnhemsbarn som har fått en fristad i Sverige ett par veckor varje år.
Varför ska de straffas!?