lördag 20 juni 2015

Skitjobben.

Plocka grönsaker? Läraryrket? Vården?
Vad är ett "skitjobb"?

En psykolog på arbetsförmedlingen hade den oerhört osmakliga uppfattningen om att alla inte vill jobba och då speciellt inte bland ungdomarna. Tänk, han sa vad de flesta jag känner säger men icke. Så får han inte säga!
På grund av hans uttalande möttes Roland Pålsson, som är en forskare från Lund, och folkpartisten Birgitta Ohlsson i Sveriges radio för en debatt. Birgitta påstår att det finns ungdomar som inte vill arbeta och forskaren säger att det inte finns några belägg för detta utan att det är som hon tror. Jag vill uppmana Roland; släpp skrivbordet och bege dig ut i verkligheten istället för alla som själv har varit ute och arbetat, vet att de som inte vill arbeta är fler än man egentligen vill.

Vad är då ett "skitjobb"?
Jadu, passa sig den som vågar uttala sig för det finns alltid någon som känner sig trampad på eller vill vinna poäng på vad du tycker.
I min mening är det ett arbete som inte ger så mycket i lön, som kanske är tungt eller där du är instängd hela dagarna utan att få se dagsljuset. Jag anser inte att någon som inte provat på ett visst arbete kan påstå att något är ett skitjobb och egentligen borde det ingå för alla som vill bli politiker att de ska testa alla dessa arbeten. Skitjobben är för mig de som ingen egentligen vill ha men där människor arbetar för att de inte har något annat val om de vill få ihop en lön.
Ett exempel på arbete som, helt uppenbart, måste vara ett skitjobb är att plocka jordgubbar eller grönsaker. Varför anser jag då det?
Jo, för att det finns så få svenskar som utövar dessa yrken. Ungdomar, de flesta, vill absolut inte göra detta och det är anledningen till att våra fält fylls av vänner från öst.
Fiskindustrin är för mig ett annat av dessa yrken. Jag beundrar de som klarar att stå hela dagarna i kylan och utan dagsljus för jag har provat det och känner inte för att någonsin göra det igen. Fisk äter jag dock gärna. Kassörska anses av många ingå som ett sämre arbete men jag trivdes i princip alltid. Kroppen tog stryk men annars var det inga problem.
Det bästa jobb jag någonsin stött på är läraryrket och det finns inget som skulle kunna få mig att byta bana igen. Jag har förmånen att träffa mycket barn och vuxna, vara både inom och utomhus, slippa helg och kvällsjobb för det mesta och sedan få vara ledig hela sommaren.
Det är för mig en lyx.
För någon annan är det garanterat inte det.

Saken jag vill komma fram till är dock att det finns jobb som många ungdomar väljer bort och i programmet berättar Birgitta hur hon pratat med en ungdom. Denne tyckte skolan var meningslös, lärarna dåliga och hemma var tråkigt. Denne hade undrat vad hon kunde göra åt hans situation och vad denne skulle arbeta med. Hon hade rakt på sak sagt att denne person förmodligen aldrig skulle få ett arbete med den inställning denne hade till det.
Tack!
Jag anser hennes svar vara helt korrekt och många gånger beskyller jag föräldrarna för att ha curlat sina telningar dit. Har man fått allt, sluppit alla krav och levt som man velat alltid kan man inte tro att dessa personer ska traska ut i arbetslivet för att välja och vraka. Någonstans räcker det.
Varje person måste ta sitt egenansvar.
En bra start är då just "skitjobben" för de visar att du är beredd att arbeta.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/556879?programid=1637