söndag 21 juni 2015

Vaccinera sig eller inte.

En liten fråga för de flesta men en stor fråga för några. Ska man vaccinera sina barn eller inte?
Efter att svin/fågelinfluensan kom och massvaccinationer genomfördes var det diskussioner. De eskalerade när det visade sig att många fick narkolepsi, som inte går att bota, av vaccinet.
Efter detta är det många föräldrar som inte vill vaccinera sina barn och jag kan till viss del förstå det.

etc.se
Jag tillhör en av de som vägrade att vaccinera mig mot fågel/svininfluensan. Jag hade en bra anledningen: Det är för nytt. Jag har annars fullt vaccinationsprogram och är vaccinerad mot i princip allt som det går på grund av allt resande i ungdomen. Det har dock aldrig stressat mig då det provats och är bevisat fungerande. Den sista massvaccinationen var det inte och resultaten låter inte vänta på sig.

En pojke i Spanien har nu drabbats av difteri då föräldrarna vägrat att ge honom det vaccinet. Pojken var inte vaccinerad mot de vanligaste sjukdomarna och detta anser jag vara märkligt. Det är självklart upp till var och en men då det nu kommer väldigt mycket människor till Europa som inte är vaccinerade utsätter sig alla som inte är vaccinerade för en risk. Barn drabbas dessutom värre än vuxna och riskerar att dö vilket det helt enkelt inte är värt för mig.
Tyvärr finns risken att drabbas trots vaccin men den är väldigt liten.

Jag har alla barnvaccin man kan ha men fick, trots det, påssjukan för ett par år sedan. Jag var alltså en av de cirka 0,02% som vaccinet inte hjälpte. Jag hade dessutom oturen att träffa någon som bar detta och hostade vilket jag i sin tur andades in och utvecklade. När läkaren träffade mig bara tittade han då han inte hade sett ett fall sedan åttiotalet. Det är alltså inte ett hundraprocentigt skydd att vaccinera sig men till stora delar fungerar det.

Jag tror att det bästa är att vaccinera sina barn mot de sjukdomar som under så många år varit utrotade i Sverige och detta på grund av att sjukdomarna åter igen har kommit hit. Det enda sättet att stoppa en epidemi är att vaccinera sig så ta ett vist beslut.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/spansk-sexaring-smittad-med-difteri