tisdag 15 maj 2018

320 anledningar.

Lite mindre än en skjutning om dagen.
Det är vad Sverige stod inför i fjol.
320 skjutningar.
I Sverige.
svt.se

När Trump sa att man skulle kolla på Sverige, när omvärlden reagerar, då säger media här att det överdrivs. Ska vi lägga till gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter och allt annat "roligt" som blivit modernt de sista åren så har vi plötsligt media som istället säger att det inte är så farligt.
Vi bor nästan 11 miljoner människor i Sverige så vad är det statistiskt om bara några få drabbas!?

Problemet är rädslan och känslan av att "det kunde varit jag".
Tanken om att det kunde varit mer om människor inte hade brytt sig om det som hänt men människor bryr sig. Det finns få jag pratar med som säger att de gladeligen skulle åka till Malmö en fredagskväll och ensam, som tjej, ta en promenad.
Jag skulle inte ens åka till Sölvesborg och göra den promenaden.
Det behöver såklart inte hända någonting, men jag vill inte utsätta mig för risken att det skulle kunna hända något.

Lag och ordning förväntas bli en stor fråga i valet.
Nähä.. finns det de som bryr sig om det?

Jag blir rädd när jag tänker på att barnen ska växa upp i det Sverige som är nu.
Oavsett vad media, Trump eller någon annan tycker och tänker så känner jag mig inte tillräckligt trygg för att ta en promenad i någon större stad.
Grannkommunen har bekymmer, min kommun har bekymmer och ingen behöver åka så långt för att riskera att bli utsatt. Tonåringar som rånar tonåringar.
"Busar" har det alltid funnits men inte som nu.
Buset har eskalerat till oanade höjder.

Det har alltid skett hemska saker genom åren men inte som nu.
Aldrig så mycket som nu.
Till och med BRÅ ska börja ta upp bakgrund hos förövarna igen trots att alla utan skygglappar vet varför det ser ut som det gör.
Jag har suttit som nämndeman.
Jag har sett Efterlyst och liknande program.
Det finns en röd tråd som få pratar om även om det nu börjar släppa.

Alla partier pratar idag om invandringen och dess konsekvenser.
Det pratas om hur människor ska integreras och hur många som begår brott.
Andra saker man inte nämner är belastningen hos polisen, socialtjänsten, utryckningsfordon över lag för att inte tala om skolor och kuratorer. Hur har deras belastning blivit de sista åren?
Några har nämnts, andra inte.
Ribban för vad som är "ok" innan socialen kommer in har blivit högre vilket drabbar barn som växer upp, som i sin tur får en sned vinkling på hur livet ska fungera som i sin tur skapar en nedåtgående spiral som är oerhört svår att bryta.
Det blir social misär.

Lag och ordning är viktigt.
Det är så viktigt och så kopplat till kultur och integration att det borde vara ett samarbete med alla partier. Inte bara "alla utom dem som sagt detta hela tiden under de sista åren" för det skapar bara en känsla av översitteri.
Jag vill inte vara en översittare och hoppas att de mina tänker likadant.
Vi skulle ju ha öppna hjärtan och det måste ju då inkludera alla människor, oavsett vilket parti de representerar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-darfor-blir-lag-och-ordning-en-av-de-viktigaste-valfragorna