fredag 11 maj 2018

3:45

Nästan fyra minuter.
Fyra minuters indoktrinering.

För sex år sedan blev jag jagad då jag skrev, och envist stod fast vid, att jag inte ansåg att minaretet i Botkyrka skulle få ha böneutrop. Jag fick veta att jag levde.
Mina egna gick emot mig och jag blev stämplad som rasist.
Ut i fingerspetsarna rasist för vi hade faktiskt religionsfrihet i Sverige!
Jag ändrade mig inte då och har inte ändrat mig nu.
svt.se

3 minuter och 45 sekunder är kanske inte så mycket om man slår ut tiden men det är 3 minuter och 45 sekunder för mycket.
Detta handlar inte om religionsfrihet för hade det varit så att de vill ha en klocka som skulle klämta, en melodi som spelade eller plingande hade jag inte sagt ett ljud.
Bekymret är den diktaturkänsla detta mässande genererar för mig som inte är muslim.

Det som för de absolut flesta i Sverige är en massa ljud, kallar de människor som talar arabiska.
De berättar för dem att Allah är allt, Allah är störst och det finns ingen Gud förutom honom.
Detta i ett land som visserligen inte längre kallar sig för kristet (fy den som skulle påstå att det är så) men där de flesta ändå bekänner sig till kristendomen.
Allahu akbar till er allihop!

För mig strider detta mot allt vad religionsfrihet heter.
Det gjorde det för sex år sedan och gör det fortfarande.
Om jag INTE vill höra detta galande, hur ska jag då göra om jag bor inom höravstånd?
Ska jag behöva åka hemifrån?

Araby, där böneutropen ska vara, ligger relativt centralt i Växjö och ska få låta med max 110 decibel.
110 decibel är så mycket en rockkonsert låter.
Vid 120 decibel går smärtgränsen för vad en människa klarar av enligt Miljöförvaltningen i Stockholms stad.

Sweden Rock här i Sölvesborg fick för några år sedan böta 200 000 kronor för att de under en konsert överskred den tillåtna ljudnivån på 97 decibel. Det är nämligen den tillåtna ljudnivån när barn under tretton år är i närheten.
Det gäller alltså på ett festivalfält där alla grannar mer eller mindre godkänner ljudet.
I ett tätbebyggt område fullt med folk får de gala ut religiösa tankar och åsikter i 110 decibel.
Får de med böter om någon under tretton år kommer för nära?

Sverige är så mesigt i detta.
Jag har lämnat in en motion till mitt förbund där jag vill förbjuda böneutrop i hela Sverige och jag står för det. Vill de klämta en melodi så ok.
Om de så hade velat klämta (klämta, inte sjunga) Internationalen så ok, men de ska absolut INTE få tillåtelse att indoktriner människor som de gör i så många länder där denna religon står över allt.

Sverige är ett fritt land och det ska det vara för alla.
Med böneutrop som proklamerar ut vad de anser är rätt är vi inte ett fritt land.
Min förhoppning är att detta kommer försvinna för min uppfattning är att de människor som har flytt diktatur och förtryck inte ska behöva lyssna på detsamma när de kommer hit.

http://www.dagensjuridik.se/2018/05/boneutrop-hogtalare-varje-fredag-idag-kom-polisens-tillstand-mosken
http://www.dagen.se/debatt/tomas-samuel-vad-innebar-egentligen-boneutrop-1.1104635
https://www.st.nu/noje/sa-har-mycket-ljud-tal-dina-oron