tisdag 1 maj 2018

Med fötterna fast förankrade.

Sköna maj välkommen.. så tvingas vi lyssna på gnälleri från de som redan styr.
Första maj är för mig revelj med Sölvesborgs Musikkår, inte socialdemokraternas stora dag.

På något sätt, vilket jag från början har viss förståelse för, har socialdemokraterna lagt beslag på den numera röda dagen första maj. Under min uppväxt kan jag inte hitta någonting som de har förbättrat och nu menar jag främst min hemkommun.
Förutom några år för länge sedan har Sölvesborg varit rött.
Knallrött.
Ingen annan har fått chansen att förändra eller tycka någonting utan att det har varit de som tagit förtjänsten. Alla bra idéer har de tagit igenom och de dåliga är någon annans fel.
svt.se

När jag skriver att ingenting har förbättrats menar jag av förtjänst av dem som styr här för förändrats och förbättrats har många saker. Sedan min barndom har många saker blivit både sämre och bättre.
Öppenheten och möjligheten att inte behöva röra sig utanför dörren utan att få hem allting, den är bra men inte deras förtjänst.
Bristen på fritidsgårdar som ständigt pekas på att vara en av anledningarna till Sveriges förfall är inte enbart deras fel och i mycket anser jag det inte vara de röda i kommunens varken fel eller förtjänst. Saker förändras nämligen oavsett hur man tänker på det.
Mycket påverkas från riksnivå och inte från kommun eller landstingsnivå.

I min kommun har dock alla beslut tagit med de röda i spetsen.
Varför i hela världen går man då och protesterar?
Vad är mans på missnöjd med, med sig själv?

Sett från mig som Sölvesborgsbo, så har jag en röd kommun, ett rött landsting och en röd regering. Är det någon som skulle gå med fanan högt och protesterat är det jag eller alla de andra från röda partier, inte de röda som är anledningen till hur allting ser ut.

För mig är protester idag riktat gnäll till sig själv.
Jag är missnöjd med vården! - Förändra den då!
Jag är missnöjd med äldreboendena i kommunen! - Förändra dem då!
Jag är missnöjd med bensinskatten! - Men förändra den då!
Varför är det alla andras fel när det är ni som styr!?

Första maj, precis som socialdemokratin, behövdes för hundra år sedan.
Nu, hundra år senare, behöver vi människor som arbetar och gör rätt för sig då förmånerna finns där oavsett. I dagsläget får många ut lika mycket på att gå hemma och dra som att gå till jobbet.
Det är absurt.
Arbete måste alltid löna sig och vi vill få fler i arbete!

Nästa år ska ni få något att gnälla över på riktigt, för då är det blått så långt ni kan se.