söndag 27 maj 2018

Trolljakt.

Det som skrämmer ska man belysa.
Det som känns obehagligt ska man bemöta.
Det finns en bok av författaren Levi Pinfold som heter "Svart hund".
svt.se

Den handlar om att det man inte känner till är skrämmande.
För varje person som tittar ut och ser den svarta okända hunden, så blir den större och större tills den yngste medlemmen i familjen springer iväg med den och sedan återvänder.
Då är hunden liten och mysig att umgås med.
Den var inte så farlig som den kändes från början.

Nej, jag menar inte att Nordiska motståndsrörelsen är ofarliga men jag menar att de ska få komma ut i ljuset. Genom att låta dem få röra sig i skuggorna kommer människor dras till dem.
Därför tycker jag att det är fel att de inte får vara i Almedalen.

Almedalen är i mina ögon ett förlegat och överreklamerat jippo som främst samlar människor som ser upp till sig själv. Det är dock ett bra ställe att synas på om man anser att man har något viktigt att berätta för alla andra.
NMR, Nordiska motståndsrörelsen, anser sig att mycket att säga till om.
Så pass mycket att de vill visa upp sig i Almedalen.

Genom att ge dem ett nej så glorifieras de och för mig blir det fel.
Den stora svarta hunden kanske inte är så farlig om någon tar debatten med dem.
Jag vet att de vill avskaffa demokratin men jag har fått lära mig att alla människor ska bemötas på lika villkor. Jag kan inte döma någon jag inte har träffat och bildat mig en egen uppfattning om.

För många år sedan arbetade jag på en skola där en elev kom med ett upp och nervänt kors runt halsen. Eleven berättade att denne minsann var anarkist.
Jag tror aldrig någon hade ifrågasatt tänket och det tog ett par dagars mindre diskussioner för att eleven skulle plocka bort det.
Den som verkade ge mest genomslagskraft var den att om du är anarkist så tror du inte på lagar.
Då kan jag ta din moped.
Plötsligt var det bra med en lag.

Det blir folk av de absolut flesta människor och jag tror de flesta om gott.
Dessa människor kanske inte hade det så lätt i sin uppväxt och egentligen bara hade behövt en kram.

Låt dem komma till Almedalen så kan alla där få ge dem en kram och berätta att de tycker om dem fast att deras åsikter inte stämmer överens med de egna.
Att utestänga någon kommer aldrig leda till något gott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fortsatt-nej-till-nmr-i-almedalen