måndag 14 maj 2018

Curling, curling.

Arton år och i behov av ledighet.
Sommarjobb innebär att man ska passa tider och vara påpasslig.
Har du ett socialt arbete så måste du vara social på riktigt och inte bara i mobilen.

Aldrig tidigare har det varit så många lediga sommarjobb.
En mycket konstig sak enligt mig, med tanke på den mängd arbetslösa det finns.
svt.se
Det kan inte bli annat än tidernas tillfälle att prova på ett yrke!

Jag började sommarjobba när jag var tolv-tretton år.
Inga svåra saker och inget betungande men väl ett sommarjobb som innebar tider att passa, krav på ett bra bemötande och lite socialt tänk.
Mobiltelefonen fanns visserligen men den var ingen vardagssak förrän flera år senare.
Efter detta har jag provat på det mesta och arbetat inom det mesta.
Jag ser det som en ynnerst idag även om det var tillfällen då jag kom hem och tårarna rann över hur hemskt jag tyckte att det var.
Det har gjort mig till den jag är idag och jag kan jämföra med det jag gör nu.
Jag älskar mitt arbete för det passar mig.

Sommarjobb kan vara en oerhörd kick för att antingen hitta sitt yrke, eller veta vad man absolut inte vill bli när man blir stor.
För det är ju så, att man ska helst bli något när man blir stor.
Föräldrarna kan inte alltid curla och hjälpa till.
Föräldrar ska inte följa med på sommarjobbet för tanken är att du ska klara det själv.

Här tror jag det stora problemet är.
Föräldrar som curlar sina barn för har de sommarlov ska de faktiskt vara lediga!
Det finns även de som är arbetslösa men som är det för att man valt bort att arbeta.
Det kanske inte ingår i kulturen att göra det och med ens blir det svårt att ta det steget.

Min önskan hade varit att alla skulle få ett sommarjobb och efter gymnasiet borde det vara ett krav. Får du inget arbete eller börjar studera direkt, då är det militärtjänstgöring oavsett vad du tycker om det. Vi behöver sluta med mesandet och gnällandet om att krav är jobbigt.
Krav är ett måste för att överleva för den dag du är vuxen, är inte tanken att föräldrarna eller sambon ska försörja dig. Du måste stå på egna ben så ut och sommarjobba!
Det finns hela 2500 jobb kvar att välja mellan.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6951106
Många lediga sommarjobb runt om i landet