fredag 29 mars 2024

Alla tänker: Lelle!

Samma sekund som jag såg att ett skelett hade hittats på Björkenabben, så tänkte jag Lelle.
Äntligen har de hittat Lelle Hildebrand!
Det verkar dock tyvärr inte så.
Skelettet ska inte ha varit så gammalt och dessutom legat vid vattnet, varpå det inte lär vara Lelle. 
Sorgligt, men någon annan kommer ju blir glad.

Att det flyter upp döda människor är visserligen inte jättevanligt, men det har hänt tidigare. Strömmarna ska ligga på något sätt mellan Listerlandet och ner mot Österlen, som gör att en kropp som börjar förmultna och därmed blir full av gaser.. stiger.
Otrevligt men ofta så stämmer det. 

Lelle Hildebrand var manager för bandet Hammerfall och försvann efter en spelning i Sölvesborg. Kartago, där han senast sågs vid liv, var även jag på ibland.
Trots att tjugofem år har gått så är det svårt att sätta sig in i detta.
De flesta misstänker att det är Rikard Nilsson som har gjort det, men han vägrar att säga någonting. 
Man vet iallafall att han var den siste som såg Lelle i livet.

Området Björkenabben är väl värt ett besök.
För oss som bor här är det nabben som syns mest då två stora master står där och för länge sedan gjorde att vi hade tillgång till radion.
Jag var där för ett par veckor sedan med barnen och vänner för att bara vara. Området är väldigt vackert och vi hittade två skelett. En svan och troligtvis en grävling eller räv.
Björkenabben är en plats som jag ofta besökt även som liten.
Jag kan bara vara tacksam för att det inte var vi som gick på ett människoskelett där och troligtvis är det någon som drunknat och sedan spolats upp.
Tiden lär utvisa vilket.

Alla har Lelle i huvudet och jag hoppas att vi någon gång får veta vad som hände honom och att hans familj får ett avslut. Till den kropp som nu har hittats, så hoppas jag att man kan identifiera den så att dess anhöriga får ro.