lördag 2 mars 2024

I landet hen.

Hen.
Ordet som för mig betyder höna och som jag aldrig någonsin kommer använda mig av i text.
Ett ord som inte ska peka ut någon och visa att alla är lika bra.
Media i Sverige, som är så oerhört PK att man får rysningar..
de anser att Melodifestivalen är fel.
Det är nämligen för få kvinnliga låtskrivare med!

Jag tar ett djupt andetag och andas.
Spelar det någon roll?
Om man lyssnar igenom de sånger som har skickats in och därefter väljer dem som man anser låter bäst.. spelar det då någon roll vem som har gjort den?
Det tycker inte jag.
Jag bryr mig lika lite om alla bidragen är gjorde av män, som av kvinnor.
Vem bryr sig!?

För mig är detta ett problem som skapas av media, för media.
Den grönaröda röran som är den samlade journlistskåren visar hur en slipsten ska dras.
Vilken låt var bäst?
 - Den med en kvinnlig låtskrivare.

Jag älskar musik!
Jag är ständigt med på kulturella evenemang och musicerar dagligen.
När eleverna sjunger låtar så väljs inte dessa utifrån vem som har skrivit dem, utan utifrån vilka ackord som används, texterna eller vad som kan vara viktigt ur ett instrumentalt perspektiv.
Vem som har skrivit den är relativt oviktigt.
De ska känna till de största, men många av dem är också män.
Ska jag då skippa dem?
Knappast.

Sluta att lägga tid och energi på att försöka styra vad Sveriges invånare tänker.
Uppenbarligen anser många att det bästa nöjet en lördag är att se på detta, så låt dem.
Kommentera sedan musiken, för det är ju det som tävlingen handlar om.
Tvärtemot så läggs all energi på allt annat och jag tycker att det är sorgligt.