måndag 27 maj 2024

På ruinens brant?

Rapporteringen kring vad som händer i Gaza är fruktansvärd.
Människor som dör är inte roligt.
Överlevande vittnar om att det inte finns skolor eller sjukvård kvar.
Det finns inga madrasser att sova på, vatten är slut och de svälter.
Samtidigt skjuter Hamas iväg raketer mot Israel.
Ser ni inte det absurda?

Jag önskar att alla människor på jorden kunde få leva i lugn och ro, men det kan bara ske när man väljer att respektera varandra. Att föda hat, skapar bara mer hat.
Problemet blir när de kidnappade människorna inte släpps.
Häromdagen berättade man att tre av gisslan hade hittats döda och så länge inte övriga gisslan släpps, så kommer Israel att fortsätta med bombningar.
De berättar att de inte kommer att sluta, för de vill ha hem sina anhöriga.
Jag förstår det, för jag hade aldrig slutat om det rörde mina barn eller min familj.
Aldrig.

Antalet döda fick halveras när andra började kolla.
Dödstalen rapporteras av Hamas, som också gynnas av höga dödstal.
Människorna svälte och mår dåligt, vilket jag förstår.
Samtidigt kan landets ledning; Hamas, välja att bygga raketer och skjuta istället för att ge mat till befolkningen. Överlämna gisslan!

Problemet med all rapportering, det är att den är så låst.
Rapporteringen själv säger att Hamas kommer att få positiv uppmärksamhet för att de har startat en stor attack mot Israel. Människor kommer att hurra för att Hamas går till attack - för ett krig som är deras fel - och människor ger Hamas sympatier.
Hamas själv säger att de hoppas att Israel svarar för då kommer fler att stötta Hamas.
Hur Israel än gör, så kommer de alltså att förlora.
De attackerades.
De utsattes.
MEN, de ska inte bara utstå hotet från Hamas utan även hat från omvärlden som anser att de kidnappade människorna bara är en bricka i ett spel.
Ingen av dem bryr sig längre.

Tänk om det var dina barn.
Jag hade aldrig slutat att jaga och för mig är Israels beteende just det.
Lejonhonan som försöker rädda sina ungar från jägaren, men istället för att bara ge tillbaka ungarna så får jägaren fler vänner med sig som hjälper till att skjuta.
Jag hade hellre dött än att släppa taget om barnen.

Hamas prioriterar att bygga och skjuta raketer istället för att släppa gisslan, ge mat till sin befolkning och fokusera på undervisning. Kunskap är makt, så vill man att barnen ska komma ur detta så finns det bara en väg.
Släpp gisslan!
Låt det få bli lugn och ro!