Vargen attackerade familjens ena häst, en ponny, och den klarade sig inte. Det hände inte i de stora skogarna i Norrland eller ens halvvägs ner mot Stockholm.
Det hände utanför Ystad.
Dottern i familjen blir nu utan en häst och den högst relevanta fråga som tas upp är just den.
Vågar man ha dottern ute och leka efter det?
Ponnyn stod inte själv utan med andra hästar.
Mitt i natten och de sov så den blev ett enkelt byte för vargen som fortsatte att äta på hästen när familjens pappa kom ut och jagade bort den,
Vargen kom tillbaka.
Maten var ju där.
Den kommer att komma tillbaka fler gånger och frågan blir just vad man då ska göra.
Vargar är djur som ska finnas i de riktigt stora skogarna i exempelvis Ryssland. Att de tar sig till Skåne, med sitt landskap och sin natur är helt fel.
Det är en tidsfråga innan det är en människa som attackeras och då förmodligen ett barn.
Tyvärr kommer det nog inte hända något större förrän den dag de attackerar någon inne i en stad för det är där de flesta vurmarna för detta djur finns.
Tänk en flock vargar i någon av finorterna i våra större städer och sen låst ute människor.
Hade de då fortsatt att älska ett djur som de inte har sett mer än på bild?
Jag tror inte det.
Jag vet att jag inte vill ha dessa djur nära mig.
Vargen är ett djur som ska leva i stora skogar, långt ifrån människor. Länsstyrelsen har beslutat att vargen ska avlivas och det är bra, men när nästa kommer?
