måndag 16 november 2015

En tyst minut.

Idag kommer stora delar av västvärlden hålla en tyst minut. Varför?

Det är inte så att jag inte kan förstå varför vi ska ha en tyst minut utan jag ifrågasätter varför det görs skillnad. För några år sedan hade jag en diskussion med media om varför de gjorde skillnad på människor. Då handlade det om att en storm drog in över New York samtidigt som en tyfon drog in över Filippinerna. Händelsen i New York rapporterades live, var med i alla nyhetssändningar och de tiotal döda där fanns med överallt. Tyfonen var betydligt värre, skördade fler offer och jämnade nästan ett redan fattigt land med marken. Det pratades då om "nyhetsvärde".
di.se
Det fanns ett betydligt större nyhetsvärde i USA än Filippinerna och jag vände mig tvärt emot detta.
Jag tänker fortfarande likadant.

Jag får ofta påpekat till mig att jag är en västmänniska som hyllar USA och avskyr öst. Självklart får den som vill tycka så men jag höll tummarna för Obama båda gångerna. Bush är enligt mig inget bra alls. Jag är totalt emot dödsstraffet och staternas miljötänk existerar inte jämfört med Sveriges.
När något tragiskt händer ska det dock inte spela någon roll var i världen det händer.
Elfte september kommer sitta etsat i mitt minne så länge jag lever.

Libanon är för mig förknippat med en helt underbar människa som var vän med familjen. Tretton år har gått sedan han lämnade detta livet men minnena finns där. Förra veckan tog sig självmordsbombare in i Beirut, dödade 44 personer och skadade ett par hundra.
Hur kan dessa människoliv knappt skapa en artikel i svensk media?
Det var det blodigaste dådet sedan 1990 i landet och IS utförde det.
Vem i Sverige vet om det?
Vem i Sverige bryr sig?

I fredags gjorde IS likadant som de gjorde i Beirut med skillnaden att de nu befann sig i Paris och lyckades döda ännu fler. I Beirut försökte de ta sig in på ett sjukhus men bevakningen stoppade dem. Tro mig, jag tycker det som hände i Paris är totalt fruktansvärt men varför är de människornas liv mer värt än andras?

flaggorvarlden.se
Idag ska stora delar av Sverige, Europa och världen ha en tyst minut för de människor som dog i attackerna i fredags och jag kommer delta. Tankarna undrar dock varför det inte hölls en tyst minut för människorna som sprängdes i Sinaiöknen för två veckor sedan?
De var betydligt fler än i detta sista dåd.
Eller planet som sköts ner över Ukraina?
De var också betydligt fler än i det sista dådet.
Min lista kunde blivit väldigt lång på händelser som inte ens genererar en "nyhet" i Sverige.
Om IS hade tagit sig in och gjort likadant i New York?
Hade vi haft en tyst minut då?
Eller i Peking?
Vad är skillnaden?

Jag tror skillnaden är avståndet och väst då min övertygelse är stor att den tysta minuten hade hållits om det hänt någonstans betydelsefullt i USA, men inte i Kina. Var går då gränsen för en tyst minut? Om det händer i Sverige eller Europa?
Länderna vi anser ha samma religiösa grund som oss?
När vi i väst anser att våra tår blir trampade på?

Alla ni som anser att alla människor är lika mycket värda, gör ni skillnad?
Jag har inte sett en enda libanesisk flagga i sociala medier men den franska är överallt.
Offer efter en attack är offer med ledsna anhöriga oavsett var i världen det sker.

Idag går tankarna till alla de som förlorat någon.

http://www.di.se/artiklar/2015/11/15/nio-gripna-efter-bombdadet-i-libanon/