onsdag 18 november 2015

Livstid och sedan utvisning.

Av alla öden som finns på jorden så måste detta vara det absoluta värsta för en förälder. Ditt barn kommer inte hem och efter dagar av letande hittas ditt barn mördat. Det enda som möjligt skulle vara värre är att du aldrig någonsin hittar kroppen och får veta vad som hände.
Tanken att något sådant här skulle drabba ens egna barn är en mardröm utan dess like.

Jag är helt allergisk mot sådana här saker. Jag önskar att jag kunde leva i en rosenskimrande värld utan att några människor skadades. Utan att några barn dog och utan att några värre sjukdomar fanns. Det är väldigt svårt att ta in allt det hemska som finns runtomkring i världen.

Youtube.se
När man är 17 år har man hela världen framför sig. Det finns ingenting man inte kan göra men denna man släckte för alltid Lisa Holms liv. I hans ögon var hon inte värd att få leva och att någon annan kan ta det beslutet över någon annan är fruktansvärt.

Ni ska få veta en av mina förutfattade meningar om andra människor så tyck illa om mig för det om ni vill. För många år sedan var det några litauiska män som kidnappade en man i grannbygden. De fick knappt några pengar med sig men beslutade sig för att hans liv inte var värt någonting. De lade honom i bagaget på sin egen bil, med en strypsnara och parkerade bilen inne i en skog så ingen skulle hitta den. Undersökningen efteråt visade att han förmodligen hade levt i rätt så några dagar innan han till slut avled. Han låg alltså med armar och fötter ihopbundna, kopplade till en snara runt halsen. Han kunde omöjligt komma loss.
För att göra något sådant här mot en annan människa måste man sakna allt vad empati heter. Det finns ingen medmänsklighet och ett liv är inte värt någonting. Minns jag rätt så var det Leif GW Persson som kommenterade händelsen och min förutfattade mening är den han berättade.
Litauer är många gånger farliga då de levt under Rysslands förtryck i så många år. De saknar många gånger empati då de i hela sina liv tvingats göra saker och stå upp med saker ingen människa vill utstå.

Efter det uttalandet har jag alltid varit på min vakt mot de litauiska vänner från öst vi har här i Sverige på sommaren. Jag tänker inte såhär om några av människorna från närliggande länder men just litauer finns dessa tankar om.

Jag är medveten om att detta självklart inte gäller alla människor som råkar vara födda i Litauen men när jag läser nyheterna och denna man tvärt nekar till vad han har gjort, då tänker jag på mannen i Näsum. Lisa Holm mötte ett fruktansvärt öde som jag tror hela Sverige följde med andan i halsen. Jag tror hela Sverige höll tummarna för att hon skulle hittas välbehållen och under tiden har denna man istället gjort sitt bästa för att försvåra sökandet och dölja det brott han begick.

Det är lätt att säga att man ska förlåta allt men just ens barn, där går en viss gräns. Skada mig, gör vad ni vill, men rör inte barnen. Hade någon skadat barnen och utsatt dem för något såhär fruktansvärt vet jag inte vad jag hade gjort. Lagen ska ha sin gång, ja, men någon gång kommer denne man ut.

Måtte hennes familj få ro.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/nu-faller-domen