lördag 21 november 2015

Förebygg IS inne i moskéerna.

Backa ett år i tiden eller bara några veckor. Hade någon vågat påstå att extremismen finns inuti moskéerna då? Jag tror det inte utan genom ett trollslag har människor börjat våga säga sin åsikt om saker och ting. Intressant i detta är att personen som påstår att IS måste förebyggas inne i svenska moskéer heter Haashim Salad Elmi och är ordförande för en Svensk-somalisk stödorganisation som arbetar med att förebygga våldsbejakande extremism.

Hade Elmi varit Sverigedemokrat, haft ett svenskare namn eller ett svensk utseende hade han hängts ut som en rasist. Media hade aldrig låtit honom slippa undan en fullständig hetsjakt.

Sverige är landet perfekt i avseendet att alla människor ska få utöva sin religion. Jag bryr mig inte det minsta vilken religion någon tror eller inte tror på men min övertygelse är att den inte ska störa andra, med et undantag. Passar inte kyrkklockornas ringande så flytta. Sverige är ett kristet land och klockarna tillhör en tradition vi har haft i Sverige sedan Ansgar kom för över tusen år sedan och det är dags att vi slutar skämmas.

sr.se
Österrike har nyligen tagit en lag som säger att den som predikar i en moské ska tala tyska och anledningen ska vara att mota extremismen. I Sverige påstår vi istället att själva utövandet, som är det väldigt många människor har flytt till Sverige ifrån, ska få utövas och då på deras hemspråk. De som skriker i minareten gör det på sitt språk, utan hänsyn till vilka som hör.
Den stora frågan blir då vilken religionsfriheten är till för, de som utövar den eller alla de som inte vill höra?
Jag vet, diskussionen om kyrkklockorna kommer att tas upp här igen men vi är fortfarande kristna med kyrkor i detta landet och min uppfattning är att om man flyr hit till väst, från öst, ska få slippa samma behandling som man de har fått i sina hemländer.

En flicka sa för många år sedan till mig, när jag frågade om hon verkligen ville följa med till kyrkan då hennes familj var muslimer, att Gud inte bryr sig om vilken byggnad man befinner sig i utan hur man tänker på honom och så höll hon handen över sitt hjärta.
Tack!
Jag tror inte heller att Gud, om hon finns, bryr sig om så triviala saker som vilken mat du äter, vilken byggnad du befinner dig i eller vilka människor du umgås med för Gud skapade människan till sin avbild.

Det ska bli intressant att se om media över huvud taget tar upp detta men jag gissar att så inte är fallet. Då hade ju Mona Sahlin förmodligen blivit arbetslös eftersom Elmi löste det hon kliat sig i huvudet för, under en intervju på några minuter.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=6305078
http://indiatoday.intoday.in/story/quran-islam-muslim-austria-parliament-passes-law/1/421488.html