måndag 8 augusti 2016

Sträck ut en njure!

Ett slag för någon i din närhet för människor lider överallt men oftast i tystnad.
Ingen kan hjälpa det för sjukdom är något man inte kan påverka.

Vissa saker skriver jag om med jämna mellanrum. Detta är en av dem.
Gör ett aktivt val och hjälp andra människor!
Antingen när du inte längre lever i detta livet eller om just din märg skulle fungera för någon annan.

Enligt artikeln är hela 85% av Sveriges befolkning positiv till att donera sina organ vilket med all sannolikhet har att göra med bristen på religion i vårt samhälle. Få människor tror att man måste begravas "hel" och begravningar sker inom ett par veckor istället för dagen efter.
Beslutet kan dock vara väldigt jobbigt för nära och kära.
wiki.com

Jag gjorde ett aktivt val redan som tonåring och gick med i Donationsregistret. För mig är det självklart att alla mina organ som kan hjälpa andra människor självklart ska göra det. Den dagen behöver jag dem inte mer och skulle det vara så att det händer mig något vill jag att så mycket som möjligt från min kropp ska ges till dem som behöver det. Min familj behöver aldrig undra eller tveka för min vilja finns redan noterad.
Kroppen är för mig bara en kropp, inget annat.

I tidningen Barn och Cancer var det även där i tonåren en artikel om Tobias som dog för att ingen givare av hans märg fanns att finna. Problemet är inte att det inte finns, utan att människor inte vet om att de kan bli en del av detta utan några större ansträngningar.
Jag gick med i Tobiasregistret nästan direkt och har sedan dess med mild tvång fått med så många jag bara kan där. Sannolikheten att de ringer och behöver din hjälp är liten men det kan bli en matchning någonstans. Maken fick ett samtal strax efter att han gick med och donerade då lite av sig själv till en kvinna i USA som därmed fick chansen till ett fortsatt liv.

Är du en av dem som är positiv till organdonation?
Följ länkarna nedan och bli en del av de system som finns.
Nästa gång kanske det är du eller en anhörig som drabbaa och då vill du med all sannolikhet att någon ska göra detta för dig.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/hakan-vantar-pa-sin-fjarde-organtransplantation
https://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret/anmalan
https://www.tobiasregistret.se/