fredag 14 juni 2019

För rätten att bestämma själv.

Mitt liv är mitt.
Ingen annans.
Vill inte jag leva längre så måste det vara min fulla rätt att ta det beslutet.
Om man då inte klarar det själv och behöver hjälp, anser jag att det är ok att någon annan gör det till dig. Beslutet är ju ändå ditt.
dagensmedicin.se

Få vet det, för saker som inte passar in i partilinjen tystas ner, men moderaterna i Blekinge har ett beslut på att arbeta för aktiv dödshjälp i Sverige.
Det är ett par år sedan jag fick igenom det under en förbundsstämma.
Jag fick igenom mot styrelsens linje för så pass många höll om mig.
För mig handlar detta om den yttersta självbestämmanderätten.

Den som inte vill leva i Sverige har inte så många alternativ.
Hoppa framför tåget är rätt vanligt. Gasa sig eller något annat drastiskt.
Samtliga drabbar andra människor för någon hittar dig .
Dina barn eller övriga anhöriga mår garanterat inte bra av detta.
Varför inte då få ta beslutet tillsammans?

Mannen gav sin sjuka fru en dödlig dos morfin.
Det var vad hon önskade då hon varit sjuk under flera år.
Varför i hela världen är inte det ok?
För mig är det helt fel och jag tror att detta är en fråga som delar stora delar av alla partier. Jag har aktivt arbetat för aktiv dödshjälp så länge jag kan minnas.
När min mormor låg i sin säng och bara väntade på det som skulle komma förstärktes mina tankar. Det är inte värdigt för någon att ligga så.
Djur behandlas bättre än människor i vårt land för en hund hade aldrig fått lida på det sättet.

Jag hoppas att rätten tar sitt förnuft till fånga.
Mannen kan som minst dömas till sex månaders fängelse.
Det är sex månader fler än de flesta våldsförbrytare, våldtäktsmän och misshandlare får.
Maken gick med på sin frus krav och jag hade gjort likadant för en anhörig som önskade det.
Om han inte hade gjort det hade hon fått gå ut och hoppa framför tåget.
Det hade inte varit värdigt någon.

Jag anser att vi ska ta efter Nederländernas eller Schweiz politik i detta.
Godkänn aktiv dödshjälp i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/gav-frun-dodshjalp-atalas-for-drap