torsdag 20 juni 2019

Så liten på jorden..

Hur förstör du ett land?
Ta strömmen.

Femtio miljoner människor utan ström.
Vem som helst kunde gjort vad som helst för hela samhällen är utslagna.
Man märker hur oerhört känsligt mycket är när man själv blir utan ström.
Det räcker till och med att internet försvinner så blir det kaos.
svt.se

Förra veckan hade vi mycket åska och när jag kom ner på morgonen var internet borta.
Ipadarna fungerade inte.
Teven fungerar inte.
Barnen.. kaos.
Rutinerna som brukar finnas försvinner.
Jag fick ringa och beställa ett nytt modem.
För att koppla in det när det kom, så behövde jag ha en uppkoppling på något annat.
Bruksanvisningen låg nämligen på nätet.
Nu råkar vi har flera uppkopplingar men jag undrar hur den som är ensam gör vid ett sådant tillfälle.

Jag är generellt rädd för rätt mycket men inte för jordens undergång.
Skulle vi bli helt strömlösa har vi ändå mat så vi klarar oss i månader.
Jag har tänkt till en hel del före så det oroar inte.
Att bli av med mobilen och internet stör dock ut.
Att ens tänka på hur det var i delar av Sydamerika är svårt att förstå.
Det är som om hela Norden hade blivit utan ström.
Oerhört simpla saker blir omöjliga om vi inte har ström.

En vecka utan ström så hade du slagit ut stora delar av Sverige.
Ska du begå större brott så slår du till mitt i vintern, kapar strömmen och bara väntar.
Det blir lite som gamla tiders eskapader där vintern var det som fällde eller räddade oss.
Tanken på hur utsatta vi är borde göra att man borde försöka se andra sätt att leva men samtidigt är det väldigt bekvämt att hoppas på att någon annan alltid fixar allt till oss.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/enormt-stromavbrott-drabbar-48-miljoner-manniskor