söndag 19 mars 2017

En riktig sport!

Sport är för mig något extremt viktigt.. eller inte.
Jag kan ärligt inte tänka mig någonting mer meningslöst att ägna sin tid åt än att titta på sport. Jag kan ha en viss förståelse för dem som utövar det då de gissningsvis får lite frisk luft och rör på dig, vilket ska vara bra, men att sitta och titta på det. Nja.

Jag har samma oförståelse för melodifestivalen.
Skulle den vara rättvis borde den enbart gå på radion.
Det är väl musiken som är det viktiga, inte hur de som sjunger ser ut?

Jag vet att jag är rätt ensam i dessa tyckanden och siffrorna för större musiktävlingar och VM etcetera säger sitt. Jag har aldrig förstått det och kommer med all sannolikhet inte göra det.
Ungefär i samtid med att OS genomfördes i Stockholm 1912 uppfanns det moderna kylskåpet.
Vad anses vara viktigast idag?
Jag är säker på att få av dem som fick priser då är ihågkomna på riktigt idag.
Då kan man ändå tänka att de inte var så många då som nu.
Jag kan bara gissa hur många så kallade fotbollsproffs det finns i Sverige eller världen. Eller inom hockey, hästhoppning, vad som helst.
Men hur många har ett kylskåp?
Vad var viktigast?

Jag har dock en svaghet och den är förmodligen grundad i att jag själv alltid har tyckt att det var roligt. Grunden lades förmodligen redan innan men kom när jag började övningsköra.
Fart är roligt.
Sydsvenska rallyt var roligt.
För mig innebar denna sport en filt och en fika någonstans för att se alla bilar som bokstavligt flög fram. Jag har alltid tyckt att det var häftigt och gör det än.

Det är också anledningen till att jag skriver detta.
Jag kan röra på mig om jag måste men jag undviker det.
Jag är envis som döden när det gäller någonting och tycker inte om att förlora.
Jag kommer dock aldrig spela fotboll eller aktivt utöva någon annan sport än just denna om jag får chansen någon gång: rally.

Jag tycker bilar är roligt och det började inte gå lugnare till förrän barnen kom in i bilden.
Känslan av att köra ner i Europa där vägarna öppnar upp sig och är lite större än i Sverige är obeskrivlig. Känslan av att få sladd och att kunna häva både den och eftersladden, ger en kick.
All träning som har lagts på detta genom åren ger utdelning den dag det verkligen behövs.
Tyvärr gör fyrhjulsdrift och antispinn sitt idag även om det är för säkerhetens skull.
Men men.

Stort grattis till Madelene!

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/madelene-ar-bast-i-sverige-pa-att-sladda