måndag 6 mars 2017

Långt kvar till Chicago..

Ny skjutning, en död.
Jag reagerar inte ens längre.
Frågan blir vilken stad det är denna gången för det varierar lite mellan Malmö, Göteborg och Stockholm. Då Malmö ligger närmst och jag har varit där så många gånger känns det lite närmre. Jag har vänner som bor där och har många vänner som har bott där.
En av vännerna, och detta är rätt så några år sedan, berättade att han fick ringa till sina föräldrar varje gång han hörde skottlossning. Detta för att de skulle slippa vara nervösa.
svt.se

På gymnasiet umgicks jag en del med en man från Tampa i USA. Han var utbytesstudent och jag minns hur han dels sa "avrätta dem" om alla förövare samt att han kommenterade att var det bara tre som dog under en händelse så blev det knappt en notis i tidningen.
Jag känner att det är på väg dit.
Inte för att jag vill det utan för att min känsla säger att det är så.

Tim Pool besöker Sverige och Malmö och berättar sedan att det inte är som i Chicago.
Nej, tack för det.
Chicago sattes för mig på kartan när 8 Mile med Eminem kom.
En stad i förfall, som om jag inte minns fel, till och med gått i konkurs.
Som jag ser det kan vi inte jämföra dessa städer då de inte är jämnstora.

Ska Malmö jämföras är det med städer i samma storlek.
Danmark har inga och Tyskland har fyra ungefär jämnstora där Bonn är den längst ifrån. Det är inte tillstymmelse som Malmö. Vi får nog leta land och rike runt för att göra en lista och sedan jämföra.
Enligt mig finns det inte, om man ser till vad som händer
Tim Pool kanske tycker att det är långt ifrån Chicago, men det är som att jämföra äpplen och päron.

Jag kan dock intyga, att i min ungdom reagerade man när det bar skjutvapen som användes.
Blev någon mördad var det ett samtalsämne under flera dagar men nu, nej.
Ingen bryr sig längre och det är skrämmande.
Hur kommer det att se ut när barnen blir stor?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/misstankt-skottlossning-man-ford-till-sjukhus
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tim-pool-malmo-har-langt-kvar-till-chicago