torsdag 2 mars 2017

Receptbelagda halstabletter..

Precis de orden är de eleverna i skolan får höra om de skulle råka komma in i klassrummet och fråga vad man äter på. I och för sig en lögn men sanningen är inte alltid bra.
Jag har en hel låda med godis på jobbet.
Den får vuxna röra men inte barn.
svt.se

När jag läste inlägget som artikeln handlar om tänkte jag att jaha.
Du fattas rutiner och nu skyller du det på att barnen fått för mycket godis.
Det som störde mig mest är att hon skrev att cancerceller livnär sig på socker.
Jag har läst det innan och blir så oerhört trött på människor som för fram så kallad "forskning" som en sanning. Skulle man få cancer av socker, är jag förmodligen den förste som skulle drabbas.

Agnes Wold, en riktig forskare, säger att det enda som forskning verkligen kan bevisa, är att rökning är skadligt för kroppen. Det finns inget annat som är så pass bra forskat på att det kan anses vara bevisat. Trots det för människor fram detta.
Tror de verkligen inte att den som är sjuk mår dåligt oavsett?
Eller personen i fråga ska bannas för att den som barn åt för mycket godis?
Hemskt att människor inte tänker själv.

För precis så tänker jag när jag läser en sådan artikel.
Hon som skrev den har backat när pressen når henne.
Sockret är inte helt borttaget.
Lagom är alltid bäst sägs det och det tror jag på.

För många år sedan stod jag och tittade på Mick Jagger under en Rolling Stones-konsert och förundrades över all vetenskap. En person som druckit, sniffat, rökt, sprutat.. Gud vet vad.
Han sprang på scenen som en spänstig tjugoåring.
Fram och tillbaka, fram och tillbaka.
Jag hade förmodligen dött om jag hade blivit tvingad till det.
Enligt all låtsasforskning borde han vara död.

Jag är väldigt svag för Coca Cola. Mjölkchoklad och saltlakrits är en annan.
Utöver det i princip allt som är rött. Rött godis, tomater i olika former samt oliver.
Jag kan äta en hel burk om dagen och äter tomater istället för frukt.
Jag äter dock godis varje dag och mår precis hur bra som helst.

Barnen hemma får fika var och varannan dag.
Den brukar innehålla något sött, främst glass, men det är sällan vi köper godis.
Det godis som fyller huset äter jag när de har somnat.
Som barn fikade vi i princip alla dagar.
Saft och bullar. Jag älskar kanelbullar!
Jag mådde bra då och gör det fortfarande.

Jag skulle dock aldrig köpa färdiglagad mat.
Mat på burk, portionsrätter eller sallader.
Trots fem barn har det sammanlagt inhandlats totalt två burkmat.
Ingen vill äta det.
De äter riktig mat eller har jag gjort egen mat till dem, med exakt samma kryddor som vi har vilket alltid har fungerat. Barnen äter alltid bra, förutom när de är sjuka.
Att beskylla sockret för någonting känns mest tramsigt då sockret inte tar sig in i barnen själv utan köps av vuxna som sedan ger barnen det.

För mig gäller det att man ska tänka själv.
Du dör inte av att äta några riskakor om dagen, några kanelknäcke eller frukt.
Du dör inte heller av kvicksilvret i vatten, fisk eller annan föda.
Du dör inte heller av att äta godis men du får förvänta dig en mindre rolig räkning från tandläkaren.
Sköt dina tänder och håll igång så blir det nog bra.

Lagom är bäst.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/experterna-socker-klart-onyttigt-men-inget-fel-med-lordagsgodis
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/anna-minskade-pa-sockret-till-sin-dotter-inlagget-har-fatt-stor-spridning