fredag 24 mars 2017

Udda som vanligt..

Ungdomarna som väljer att dricka alkohol är färre men de som dricker gör det i tidiga åldrar.
En ungefärlig sammanfattning.
Problemet är att komma åt de som väljer att dricka vilket det svårt att förebygga.
sr.se

Jag tänker på mitt eget sätt som vanligt.
Som jag ser det kommer de flesta dricka alkohol förr eller senare.
Det är inget om utan ett när.
Jag tror dessutom att få väntar tills de har fyllt arton år för nästan vem man än talar med, så har många börjat dricka betydligt tidigare än artonårsdagen, oavsett om de fått eller inte.

Som jag ser det kan man agera på två sätt när detta händer.
Antingen kan man förbjuda och se till att barnen gömmer sig när dagen kommer, eller kan du förklara och berätta om konsekvenserna för att därefter berätta för dem att de ALLTID är välkomna hem.
Oavsett vad som har hänt.
Oavsett vad som händer kommer ni älska dem över allt annat.
Det är nämligen vad jag tror att ett barn behöver; kärlek.

Så det är svårt att förebygga användandet?
Vänd på det istället.
Berätta för dem vad som kan hända men berätta sedan för dem att de ska ta hand om varandra. Berätta att de aldrig ska lämna varandra ensamma och att alla alltid ska hjälpas åt.
Skulle någon bli dålig, ring deras föräldrar.
Skulle du själv bli dålig, ring hem.
Föräldrar kan bli arga men det är av oro och de blir garanterat mer glada för att du ringer än för att du skulle försvinna hela natten och inte våga ringa hem.
Samhället är så sjukt idag att mycket annat hemskt kan hända, kom hem.

Självklart är det inte så bra att det blir jättefester i den lokala hembygdsgården men det var så även när jag var yngre. Bjöd man tio kom det tjugo och så vidare.
Den ene gången jag skulle vara hemma med vännerna blev vi sjuttio personer.
Mamma och pappa var inte de lyckligaste men jag behövde aldrig vara orolig för de hänvisade till sina egna barndomar. Vad det än är, kom hem.

Det är det jag tror saknas idag.
Många kan eller vill inte komma hem för föräldrarna dricker själv, blir så arga över vad de har gjort eller bryr sig helt enkelt inte. Måtte jag aldrig bli sådan.
Barnen är det viktigaste som finns och min uppfattning är att de med all sannolikhet kommer göra tvärtemot vad vi säger många gånger.
De ska dock veta att det inte spelar någon roll, för de kan alltid komma hem ändå.
Barnen står över allt annat.

http://t.sr.se/2nCSiA4