onsdag 15 mars 2017

Förbud mot exempelvis slöjan.

Jag tackar Eu för det beslut de har tagit för det visar att det som borde vara det normala, äntligen får vara det med.
svt.se

Jag är från Blekinge och i Ronneby finns Ronneby Brunn som är en stor konferensanläggning med mat, spa, pooler, för att inte tala om de vackra miljöerna runt.
För några år sedan blev de tvingade att betala skadestånd till en tjej som inte fått arbete där.
Varför?
Jo, hon bar slöja och vägrade att ta av den när hon skulle arbeta.
Därmed fick hon inget jobb och de tvingades betala henne.
Anledningen till att hon inte fick jobbet var att deras policy sa att INGEN fick ha huvudbonad av något slag. Inte heller tatueringar eller piercingar var tillåtet.
Tror någon att det finns någon kepsbeprydd tonåring som inte fått arbete på grund av mössan?

Till slut, efter många år, har äntligen förnuftet kommit ikapp!
På P1 hade de en lång diskussion igår eftermiddag där en kvinna berättade att detta var diskriminerande mot muslimska kvinnor.
Domen säger dock att inga religiösa symboler får bäras.
Det gäller alltså inte bara muslimer, utan alla.
Det är inte heller tillåtet att bära politiska symboler.
Kvinnan på radion ansåg att det var skillnad.

Min åsikt är lika fast nu som för fem år sedan:
Passar det inte dig att ta av slöjan för ett arbete i Sverige:
Vänligen flytta till ett annat land.
Jag är trött på fjäskandet.

Det säger sig själv att jag som lärare inte kan ha ett Moderatmärke på mig då jag ska vara helt opartisk. När jag är ute och spelar kan jag inte ha några symboler på mig.
Oavsett om det är ett religiöst eller politiskt märke.

Jag ser dock en skillnad i att någon har ett litet smycke av en symbol.
Jag tror till exempel få hade reagerat om en kvinna hade haft ett smycke med Fatimas hand. Jag hade dock aldrig lämnat mina barn på dagis om personalen mötte mig beslöjad.
Den står nämligen för förtryck.
Förtrycket av kvinnor.

EU har enligt mig tagit ett helt korrekt beslut och min förhoppning är att det i sinom tid kommer leda till någon form av förbud. Slöjan hör hemma i diktaturer och patriarkala manssamhällen där kvinnan inte har något värde. Låt dem komma ut istället!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/do-slojforbudet-kommer-att-fa-konsekvenser