onsdag 10 januari 2024

Dags för skolan!

Idag börjar väldigt många barn i skolan igen.
Jullovet har passerat och många av barnen har haft lite ledighet.
Ledighet som ofta betyder att alla rutiner görs om och förändras.
Sena kvällar och sena morgnar.
Det betyder att det blir jobbigt att komma upp och den första veckan är alla helt slut!
Både barn och vuxna.

Experten menar nu att man ska göra en mjukstart.
Väck barnen tidigt några dagar innan och se till att fixa till rutinerna så att de ser ut som tidigare. 
Kring detta tänker jag: Självklart!
Självklart är det så man gör om man är en god förälder.
Det är jobbigt oavsett.

Jag vill slå ett slag för alla de barn som har någon form av NPF-diagnos.
Loven är nämligen en katastrof för dessa barn, för de där rutinerna är många gånger livsviktiga för att dagarna ska gå ihop. De behöver gå upp i samma tid, äta vid samma tider och lägga sig vid samma tid. När skolorna sedan börjar blir det en lättnad.
Många barn är trötta och tycker att skolan blir jobbig, vilket gör att de tycker loven är sköna.
Barn med NPF känner precis tvärtom.
Loven är hemska.

När skolorna nu startar upp igen, är det med glädje.
Jag tycker inte själv om när rutiner förändras och jag älskar mitt jobb.
Mitt jobb är fantastiskt!
Jag har dessutom turen att få börja plugga på distans igen, för det är lika roligt det.
Trevlig onsdag alla!
Hoppas ni fick upp barnen i tid idag.